Har det funnits industri i Finsta?

Leif B
Inlägg: 71
Blev medlem: 22 dec 2023, 15:30

Har det funnits industri i Finsta?

Inlägg av Leif B »

Jag har uppfattat Finsta - mellan Rimbo och Norrtälje - som jordbruksbygd men stötte på denna bild som visar industribyggnader, möjligen ett järnbruk:
http://samlingar.sparvagsmuseet.se/Visa?id=79862

Är bilden från (detta) Finsta?
Vad var det för industri?

/Funderar
Leif
Kent Hedqvist
Inlägg: 7
Blev medlem: 15 dec 2023, 10:57

Re: Har det funnits industri i Finsta?

Inlägg av Kent Hedqvist »

Mellan 1868 och 1968 fanns ett tegelbruk i Finsta. Bildens industri ser mer ut som ett tegelbruk än som ett järnbruk. Teglet fraktades med SRJ till Norrtälje och Stockholm, så anknytning till järnvägen fanns.
Kent
Anders Sandgren
Inlägg: 156
Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37

Re: Har det funnits industri i Finsta?

Inlägg av Anders Sandgren »

På 1960-talet hade de motorlok i lertagsbanan (600mm). Det var två simplex-lok varav det sist inköpta hamnade på museibanan Risten-Lakvik där det demonterades med planer på att använda ramverket för en snöplog.
Fram till 60-talet användes tydligen hästar på 600mm-spåret. Spåret syns på Ekonomiska kartan 1952 som bl.a finns på Stig Lundins sida om Finsta (sid 2).
Det går inte att se någon spåranslutning till SRJ-spåret varken på bangårdsritningen eller flygfoton, var det månne något annat sätt som det fraktades till stationen? Det fanns ett långt uppställningsspår väster om stationen som kan ha använts för att lasta tegel.
Conny Sernfalk
Inlägg: 50
Blev medlem: 23 dec 2023, 19:42

Re: Har det funnits industri i Finsta?

Inlägg av Conny Sernfalk »

Här är 4 foton från Finsta tegelbruk.
Lastkaj fanns iaf på senare år vid stationen intill landsvägen. Det spåret som nämns och som syns på två bilder gick till grusgropen.
Foton från Finsta forntid och framtid / SRJmf samlingar
SRJ Miljö Finsta LNJ22 fr Finsta fortid och framtid - J Vinberg.jpg
SRJ Miljö Finsta LNJ22 fr Finsta fortid och framtid - J Vinberg.jpg (167.22 KiB) Visad 574 gånger
SRJ Miljö Finsta LNJ41 fr Finsta fortid och framtid - J Vinberg.jpg
SRJ Miljö Finsta LNJ41 fr Finsta fortid och framtid - J Vinberg.jpg (187.4 KiB) Visad 574 gånger
SRJ Miljö Finsta tegelbruk LNJ18 fr Finsta fortid och framtid - Johan Vinberg.jpg
SRJ Miljö Finsta tegelbruk LNJ18 fr Finsta fortid och framtid - Johan Vinberg.jpg (214.91 KiB) Visad 574 gånger
SRJ Miljö Finsta tegelbruk LNJ19 fr Finsta fortid och framtid - Johan Vinberg.jpg
SRJ Miljö Finsta tegelbruk LNJ19 fr Finsta fortid och framtid - Johan Vinberg.jpg (123.25 KiB) Visad 574 gånger
Anders Sandgren
Inlägg: 156
Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37

Re: Har det funnits industri i Finsta?

Inlägg av Anders Sandgren »

Spåret närmast kameran på de två första bilderna torde vara grusgropsspåret.
Någon spåranslutning från SRJ till tegrlbruket verkar inte funnits.
Anders Sandgren
Inlägg: 156
Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37

Re: Har det funnits industri i Finsta?

Inlägg av Anders Sandgren »

Jag läste någonstans om att det funnits ett kortlivat sulfitpappersbruk där. Byggt ca 1898, idrifttaget 1903 men nedlagt samma år.
Jag tror det låg väster om tegelbruket. Kan det ha haft spåranslutning under sin korta existens?
Ola Almquist
Inlägg: 51
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:36

Re: Har det funnits industri i Finsta?

Inlägg av Ola Almquist »

Anders Sandgren skrev: 20 jun 2024, 10:22 Jag läste någonstans om att det funnits ett kortlivat sulfitpappersbruk där. Byggt ca 1898, idrifttaget 1903 men nedlagt samma år.
Jag tror det låg väster om tegelbruket. Kan det ha haft spåranslutning under sin korta existens?
Det stämmer att det fanns en massafabrik. Se även KB:s Svenska tidningar.

Samtida illustration
Skriv svar