Sida 1 av 1

Modern historia - 40 år sedan tågstölden

Postat: 17 jun 2024, 20:56
av Thorbjörn
Nynäshamnsposten har uppmärksammat att det i år är 40 år sedan en X1-vagn stals i Nynäshamn och kördes till Västerhaninge. https://www.nynashamnsposten.se/2024-04 ... -forsvann/ (betalvägg). En detaljerad beskrivning av det hela finns på bloggen "I huvudet på en lokförare" https://lokforaren.wordpress.com/2018/0 ... tog-taget/ Har något liknande skett, förr eller senare? Enligt Nynäshamnsposten stals ett tåg även 1943. Med dagens fjärrblockering och ATC är väl tåg att betrakta som tämligen stöldsäkra.

Re: Modern historia - 40 år sedan tågstölden

Postat: 17 jun 2024, 23:20
av Jim Hansson
Thorbjörn skrev: 17 jun 2024, 20:56 Nynäshamnsposten har uppmärksammat att det i år är 40 år sedan en X1-vagn stals i Nynäshamn och kördes till Västerhaninge. https://www.nynashamnsposten.se/2024-04 ... -forsvann/ (betalvägg). En detaljerad beskrivning av det hela finns på bloggen "I huvudet på en lokförare" https://lokforaren.wordpress.com/2018/0 ... tog-taget/ Har något liknande skett, förr eller senare? Enligt Nynäshamnsposten stals ett tåg även 1943. Med dagens fjärrblockering och ATC är väl tåg att betrakta som tämligen stöldsäkra.
Jag kan inte se att de skulle vara mer stöldsäkra för att fjb och ATC finns. Det går ju precis lika lätt att sticka iväg olovandes med ett ändå. Däremot kan stölden upptäckas tidigare på grund av fjärrblockeringen.
Jim

Re: Modern historia - 40 år sedan tågstölden

Postat: 18 jun 2024, 21:56
av Christer Nyqvist
"Jag kan inte se att de skulle vara mer stöldsäkra för att fjb och ATC finns."

Skall fjärren låsa upp spårspärr/skyddsväxel behöver man en bra historia att dra. Skall man dessutom ut på linjen behövs en tidtabell eller vut. Och en ännu bättre historia. Annars kommer man inte långt innan kontaktledningen är spänningslös.

Re: Modern historia - 40 år sedan tågstölden

Postat: 18 jun 2024, 22:18
av Jim Hansson
Christer Nyqvist skrev: 18 jun 2024, 21:56 "Jag kan inte se att de skulle vara mer stöldsäkra för att fjb och ATC finns."

Skall fjärren låsa upp spårspärr/skyddsväxel behöver man en bra historia att dra. Skall man dessutom ut på linjen behövs en tidtabell eller vut. Och en ännu bättre historia. Annars kommer man inte långt innan kontaktledningen är spänningslös.
Nu undrar jag hur du tänker.
Om tåget står innanför en låst spårspärr eller skyddsväxel är det lika svårt att ta sig ut i båda fallen.
Tågtjuven hade ingen tidtabell och hade kunnat köra utan en sådan lika bra idag. Tills fjtkl ser det, vill säga.

Re: Modern historia - 40 år sedan tågstölden

Postat: 19 jun 2024, 13:47
av Anders Sandgren
Utan tågväg hade väl ATC stoppat tåget tämligen snabbt, vid första stoppsignal. Om nu inte tjuven vet hur man går förbi det.
För 40 år sedan var det nog enklare.
Kan man misstänka att det var en lokförare?

Re: Modern historia - 40 år sedan tågstölden

Postat: 19 jun 2024, 20:32
av Christer Nyqvist
"Nu undrar jag hur du tänker.
Om tåget står innanför en låst spårspärr eller skyddsväxel är det lika svårt att ta sig ut i båda fallen.
Tågtjuven hade ingen tidtabell och hade kunnat köra utan en sådan lika bra idag. Tills fjtkl ser det, vill säga."

"Utan tågväg hade väl ATC stoppat tåget tämligen snabbt, vid första stoppsignal. Om nu inte tjuven vet hur man går förbi det."

Det är fjtkl som friger växlar/spårspärrar för lokal manövrering alternativt ger växlingsväg med dvärgsignaler. Det sker inte automatiskt. Man måste ringa upp fjtkl, presentera sig och tala om anledningen till sin begäran. Väl ute i huvud- eller sidotågväg är det fullt möjligt att ge sig iväg. Bara man inte kör upp en växel.... När fjtkl ser att fordonet lämnar stationen lär hen nödutlösa kontaktledningen och då är det stopp.
Skall ATC stoppa färden måste den vara aktiv. Den förfarne tjuven skulle nog inte ha brytt sig att aktivera ATC:n.