Farväl till framtida rullande Xoa5 221 ?

Björn Arvidsson
Inlägg: 51
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:43

Re: Farväl till framtida rullande Xoa5 221 ?

Inlägg av Björn Arvidsson »

K Lemming skrev: 08 mar 2024, 16:34
HenrikR skrev: 07 mar 2024, 16:43 Vad som står exakt var i JVM lokhus är inget jag vill diskutera öppet eftersom det kan påverka "oönskade element" att göra inbrott, stjäla grejor och klottra.

Sedan är det inte så enkelt att 10 m ut blir 20+ meter in. Det är en mycket tuff prio vad som kan stå inne eller inte samt ett enormt pussel särskilt nu när fordon som ska till utställningen ska ut, AGEVE är vi uppsagda från, och inomhusbehoven växer. I din värld verkar det enkelt, i vår är det en helt annan sak. Vi sitter med alla fakta och parametrar, inte många har tillgång till hela bilden.

Att därför diskutera exakt varför vi gjorde si eller så ger inte direkt något än mer tyckande från ej insatta personer. Men vill du veta mer kan jag förklara om du mailar mig under ditt riktiga namn.

Henrik Reuterdahl, JVM
henrik.reuterdahl@smtm.se
Och varför skulle det öka risken för inbrott och stöld i lokhuset på museiområdet för att du berättar vad som fått N 641:s plats i lokhuset? Inbrott i ett lokhus för att klottra? Den var ny för mig, klottrare vill ju att deras klotter ska synas. 😉

Nej 10 meter kan aldrig bli 20 meter, det förstår vem som helst och är inte heller något som påståtts. Men det finns en hel del mer "bös" som känns mindre bevaransvärt än Xoa5:an och som skulle kunna släppa till resterande 14 meter, antingen under tak eller utomhus efter att 641 skrotet skrotats. För som jag skrev, utomhusförvaring väl inpackad är bättre än en oåterligkallelig skrotning.

Enkelt och enkelt, det har väl aldrig påståtts, men särskilt svårt är det inte. Det är ju knappast som så att var endaste spårmeter museet har till förfogande är fylld med fordon. På Nynäs t.ex finns det bra med spårmeter på spåren som leder till lokhusen, det är ju knappast som så att ni växlar in och ut ur dessa lokhus var och varannan vecka.

En annan lösning är att bygga ett spår som ej är anslutet till några spår och ställa Xoa5:an på detta, det rör sig ju om en långtidsförvaring så det finns isåfall inget behov av att växla om Xoa5:an då och då.

Det handlar om vad som anses bevaransvärt och vilka prioriteringar museet väljer utifrån detta. Man kan undra vad som var så viktigt med att totalrenovera en T21 som det redan finns bevarade exemplar av i landet och samtidigt anse att det enda exemplaret av en Xoa5 enbart är värd att skrotas.

Museet finansieras delvis av våra gemensamma skattepengar, kan du/ni då inte föra diskussionen öppet på Järnvägsmuseivänners forum om hur ni tänker kring att motivera skrotningen av Xoa5:an. Underligt.

Jag ser ingen poäng i att hålla någon privat mailkontakt med dig angående detta. Jag har hört en hel del i museitågsbranchen kring Xoa5 frågan och då uppgifter direkt från folk som frekventerar museet i Gävle bra mycket oftare än jag själv gör numera och många är väldigt kritiska till skrotningsbeslutet för motorvagnen men få vågar uttrycka det offentligt. Då jag och fler med mig vet vilket skitsnack det pågår bland vissa personer på JVM rörande personer som inte "rättar in sig i leden" eller "passar in" i "klubben för inbördes beundran" ser jag ingen anledning till att maila dig under "mitt rätta namn", om det nu eventuellt skulle vara något annat än K Lemming. 🤔😉
Med den attityden om museet och deras görande och påhopp på personer på museet så lär de ju inte bli mer sugna på att informera om vad som händer och sker.
Vad det gäller X5ans mellandel så är det ytterst otroligt att om den skulle sparats skulle bli renoverad i framtiden. Utan framtida generationer kommer ha fullt upp med att försöka bevara någon X2, Regina, X40 och andra fordon som finns i drift i dag och kommande fordon som blir vanliga.
Museet har skrotat fordon som jag tyckt vore nått att bevara, men inte surar jag ihop för det. Är bara att gilla läget, bita ihop och se framåt. 2 av 3 vagnar blir ju kvar
HenrikR
Inlägg: 31
Blev medlem: 02 jan 2024, 12:48

Re: Farväl till framtida rullande Xoa5 221 ?

Inlägg av HenrikR »

K Lemming: Hm, du är inte medlem i Jvm vänner (eftersom du inte läser Sidospår där Xoa5 221 togs upp i höstas). Du är alltså inte så nära intresserad eller involverad i vår verksamhet.
Du har mycket idéer och tankar om hur det borde vara och "verkar" veta mycket om det också och hur staten bör göra. Att bygga spår och uppställningar är gratis och bara att ta tag i.
Du talar gärna om snack och rykten som pågår, inbördes klubbar och annat. Jag känner att det faktiskt är påhopp.
Du vill inte uppträda under eget namn, inte ens på mail.

Jag är inte chef, vill bara ibland berätta om vad vi gör, och försöka skapa en nyanserad bild, eller ge rätt fakta.

Men...jag känner inte att den här tråden leder till en seriös debatt längre, och därmed sätter jag streck i den för min del.

/Henrik
K Lemming
Inlägg: 58
Blev medlem: 21 dec 2023, 23:31

Re: Farväl till framtida rullande Xoa5 221 ?

Inlägg av K Lemming »

HenrikR skrev: 08 mar 2024, 18:18 K Lemming: Hm, du är inte medlem i Jvm vänner (eftersom du inte läser Sidospår där Xoa5 221 togs upp i höstas). Du är alltså inte så nära intresserad eller involverad i vår verksamhet.
Du har mycket idéer och tankar om hur det borde vara och "verkar" veta mycket om det också och hur staten bör göra. Att bygga spår och uppställningar är gratis och bara att ta tag i.
Du talar gärna om snack och rykten som pågår, inbördes klubbar och annat. Jag känner att det faktiskt är påhopp.
Du vill inte uppträda under eget namn, inte ens på mail.

Jag är inte chef, vill bara ibland berätta om vad vi gör, och försöka skapa en nyanserad bild, eller ge rätt fakta.

Men...jag känner inte att den här tråden leder till en seriös debatt längre, och därmed sätter jag streck i den för min del.

/Henrik
Nä varför skulle jag tvunget vara medlem i Jvm Vänner, det är en förening och därtill inte ägaren av fordonet i fråga. Det är staten som äger det, alltså vi alla så varför du blandar in Jvm Vänner som ett kriterium för att vara insatt eller inte förstår jag inte poängen i.

Man kan få tillskansat sig info på andra sätt än att läsa deras tidning. Som du vet har ni timmisar och även fast anställda och även fd timmisar och fd fast anställda. Kanske kan det tänkas att jag möjligen återfinns bland några av dessa. 😉

Ditt sätt att lite "von oben" uttrycka dig på följande sätt, "Att bygga spår och uppställningar är gratis och bara att ta tag i." visar just på den attityd som råder bland en del på JVM och som är precis ett exempel på det jag nämnde i mitt förra inlägg.

Jag vet mycket väl att det inte är gratis att bygga spår, det förstår alla, likaså vet jag också att det kostar olika beroende på spårstandard som byggs vilket du också bör veta. Så varför det von oben aktiga "knäppa på näsan" svaret? Det är ju inte ett STAX D spår med full bankropp det handlar om utan idéen gällde en "spårstump" ej tänkt att trafikeras eller vara anslutet till övrigt spårnät. Alltså enbart något för fordonet att stå på istället för att placeras direkt på marken vilket inte är särskilt lämpligt.

Hur du får det till att jag "talar gärna" om snack och rykten är märkligt då jag tog upp det som en parentes i enbart ett inlägg och då apropå att du ville att jag skulle maila dig privat. Det jag nämnde angående "klubben för inbördes beundran" samt "skitsnack" rörande personer som inte "passar in" är inga rykten, som sagt, du vet väl att ni har timmisar och fast anställda och även fd sådana och folk pratar med varandra. Hur kan du känna att det är ett påhopp då jag inte nämner någon person vid namn överhuvudtaget, kände du dig träffad? Snarare är det isf ett "påhopp" på en i vissa fall infekterad arbetsmiljö i delar av organisationen.

För att bara nämna ett mildare exempel så är det t.ex hur Jvm Vänner på evenemang där dom är med och hjälper till lite hånfullt kallas Vittnena bakom deras rygg i en sarkastisk jämförelse med Jehovas Vittnen. Det känns ju som en trevlig arbetsmiljö när vissa gör sig lustiga över sina medarbetare bakom deras rygg, vilka fler gör man sig lustig över när dom inte hör. 🤔

Du skriver att du bara vill ge rätt fakta, men du vill samtidigt att man ska maila dig privat för att få denna fakta. Du skriver att du känner att den här tråden inte leder till en seriös debatt, men du var uppenbarligen inte intresserad av någon debatt eftersom du ville att man skulle maila dig istället.

Därmed är det streck i "debatten" med dig även för min del.
Fd lokreparatör
Inlägg: 1
Blev medlem: 21 dec 2023, 10:44

Re: Farväl till framtida rullande Xoa5 221 ?

Inlägg av Fd lokreparatör »

Äntligen..
mormorsgruvan
Inlägg: 178
Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46

Re: Farväl till framtida rullande Xoa5 221 ?

Inlägg av mormorsgruvan »

Micke Carlsson skrev: 02 jan 2024, 12:52 Kan man bygga nya ånglok från grunden i UK så kan man rädda en Xoa5 också.
Om det finns 1000 personer i Sverige som gillar ånglok så finns det kanske 10 personer som gillar Xoa5.
Dessa 10 personer borde tillsammans bygga en modell av Xoa5 i skala 1:10 och skänka till Jvm. Tänk så mycket glädje denna modell kan ge Jvm:s besökare under 1000 års tid.
Micke Carlsson
Inlägg: 52
Blev medlem: 17 dec 2023, 11:10

Re: Farväl till framtida rullande Xoa5 221 ?

Inlägg av Micke Carlsson »

mormorsgruvan skrev: 11 mar 2024, 10:13 Om det finns 1000 personer i Sverige som gillar ånglok så finns det kanske 10 personer som gillar Xoa5.
Dessa 10 personer borde tillsammans bygga en modell av Xoa5 i skala 1:10 och skänka till Jvm. Tänk så mycket glädje denna modell kan ge Jvm:s besökare under 1000 års tid.
Det handlar väl mer om vad Scanias förre VD Leif Östling ville framföra när han sa "Vad fan får jag för pengarna".

Det är en del som försvarar beslutet att skrota X5, men jag ser inte så mycket av motiven till detta försvar, bara en vilja att skydda beslutsfattarna. Det är en ganska dålig strategi om man tänker i termer som "ständiga förbättringar" men det gör vi ju inte i Sverige, alla våra beslut ska grundas på sympati och inte på effekt eller resultat.
Björn Arvidsson
Inlägg: 51
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:43

Re: Farväl till framtida rullande Xoa5 221 ?

Inlägg av Björn Arvidsson »

Micke Carlsson skrev: 11 mar 2024, 14:03
mormorsgruvan skrev: 11 mar 2024, 10:13 Om det finns 1000 personer i Sverige som gillar ånglok så finns det kanske 10 personer som gillar Xoa5.
Dessa 10 personer borde tillsammans bygga en modell av Xoa5 i skala 1:10 och skänka till Jvm. Tänk så mycket glädje denna modell kan ge Jvm:s besökare under 1000 års tid.
Det handlar väl mer om vad Scanias förre VD Leif Östling ville framföra när han sa "Vad fan får jag för pengarna".

Det är en del som försvarar beslutet att skrota X5, men jag ser inte så mycket av motiven till detta försvar, bara en vilja att skydda beslutsfattarna. Det är en ganska dålig strategi om man tänker i termer som "ständiga förbättringar" men det gör vi ju inte i Sverige, alla våra beslut ska grundas på sympati och inte på effekt eller resultat.
Menar du att det är för att skydda beslutsfattarna när man framför sin åsikt om beslutet och inte tänker känslomässigt?
Jag tycker fortfarande att det är helt rätt beslut. För till skillnad från en del andra här så är jag till 99% säker på att om mellan vagnen skulle sparas, så lär den ändå inte bli iordningställd. Och att som en del föreslår att museet skulle bygga en spårstump och förvara den under presenning är ju ingen bra lösning om man inte syftar på att det blir lättare att skrota då taket lär va ganska så upp rostat om ytterligare 30år under presenning.
Johan Vinberg
Inlägg: 20
Blev medlem: 05 jan 2024, 11:09

Re: Farväl till framtida rullande Xoa5 221 ?

Inlägg av Johan Vinberg »

;) ;) När jag läser några av inläggen i denna märkliga och stundtals upphetsande debatt tänker jag på Öresundsbron.
Två äldre kompisar, inbitna Stockholmare, var ständigt ifrågasätande över brobygget. Var gäför sug, utan att känna varandra sa de”Aldrig jag åker till Damark med bil över bron. Det blir via Helsingör som mina 45 tidigare sommarsemestrar i Danmark. Bron är helt onödig”. När jag då påpekade för dem att bron inte byggdes för att svenskar boendes norr om Vättern skulle åka på semester i Danmark, såg de på mig med stor förvåning och sa ”Jaså varför byggde man den då för?”
Jag sa ”för att utveckla skånska och själländska regionernas näringsliv, utbildning och boenden”.
Svaret från båda var ” Å sjutton det hade jag ingen aaaning om”.
Så för vem är Järnvägsmuseet till för i första hand? En handfull tågnördar eller en bred allmänhet?
K Lemming
Inlägg: 58
Blev medlem: 21 dec 2023, 23:31

Re: Farväl till framtida rullande Xoa5 221 ?

Inlägg av K Lemming »

Johan Vinberg skrev: 12 mar 2024, 20:55 Så för vem är Järnvägsmuseet till för i första hand? En handfull tågnördar eller en bred allmänhet?
Precis, och därmed borde en Xoa5 var viktigare/intressantare att bevara än femtioelva ånglok, dessutom till viss del mer än ett exemplar av samma littera/typ. För den breda allmänheten är ett ånglok ett ånglok. För breda allmänheten är det säkerligen intressantare att se föregångaren/ursprunget till dagens snabbtåg/motorvagnståg och en del av början till järnvägens modernisering än ytterligare ett ånglok. Därtill är det fler idag levande personer som kan ha minnen/upplevelser av Xoa5/X5 än vad det finns dom som har detsamma av ånglok. Därmed inte sagt att ånglok är totalt ointressant.
Johan Vinberg
Inlägg: 20
Blev medlem: 05 jan 2024, 11:09

Re: Farväl till framtida rullande Xoa5 221 ?

Inlägg av Johan Vinberg »

Nja då uttryckte jag mig oklart.

Jag menade precis tvärtom- Ett museum kan inte drivas efter en tåggdiggarnas specifika krav och önksemål.
Men precis som mina två kompisar felaktigt trodde om Öresundsbrons tillkomst (dve byggd för svenskar som ska semstra i Danmark), så upplever jag att tågnörden tror ett järnvägsmuseum är till för enbart dem.
Tågnörden tror - naivt - att det denne anser vara viktigt och intressant måste givetvis också den breda allmänheten tycka är intressant.
Men den breda allmänheten har helt andra preferenser på vad de anser vara ett givande och intressant museibesök.
Låst