Litt Os med plåtlagergafflar och rullager? (NBJ Oss).

Jan_Murberger
Inlägg: 134
Blev medlem: 27 dec 2023, 18:33

Litt Os med plåtlagergafflar och rullager? (NBJ Oss).

Inlägg av Jan_Murberger »

Har hittat en bild på NBJ 720. Den ser ut som en Os med rullager och plåtlagergafflar. Dessutom har den bromsplattform med framvägg av trä.
https://digitaltmuseum.se/021018038329/ ... port-efter
Fanns det även Os med plåtlagergafflar och vanlig bromsplattform? Har inkluderat ovanstående vagn i min plåt utan att lägga märke till denna väsentliga detalj med väggen. Även fjäderhänkarna är annorlunda.
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se samt bloggar på halvnollan.blogg.se
Bertil Bengtsson
Inlägg: 61
Blev medlem: 22 dec 2023, 17:30

Re: Litt Os med plåtlagergafflar och rullager? (NBJ Oss).

Inlägg av Bertil Bengtsson »

Vagnen är moderniserad med svetsade fjäderbockar och med modernare plåtlagergafflar. Med "modernare" menar jag inte sådana som SJ införde omkring 1910, utan sådana som infördes på 50-talet: inte så spetsiga och bredare nertill med två bultar per halva, instället för bara en bult.
Ramens hörn har förstärkts med "hörnplåtar".
Berra
Jan_Murberger
Inlägg: 134
Blev medlem: 27 dec 2023, 18:33

Re: Litt Os med plåtlagergafflar och rullager? (NBJ Oss).

Inlägg av Jan_Murberger »

Kuriosa: Är det någon som kan identifiera lasten på vagnen till höger?
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se samt bloggar på halvnollan.blogg.se
Kent Hedqvist
Inlägg: 9
Blev medlem: 15 dec 2023, 10:57

Re: Litt Os med plåtlagergafflar och rullager? (NBJ Oss).

Inlägg av Kent Hedqvist »

Det ser ut som skrotklipp, dvs sådana plåtrester som blir över när man skurit eller stansat ut bitar ur plåtar.
Kent
olle sundström
Inlägg: 11
Blev medlem: 04 jan 2024, 15:51

Re: Litt Os med plåtlagergafflar och rullager? (NBJ Oss).

Inlägg av olle sundström »

Enligt mina anteckningar rör det sig om vagnarna 712 - 738 med vissa luckor.

Dessa byggdes om till utförande på fotot - de senast ombyggda dock med spännstag à la SJ std-O.

Vagnarna användes för göttransporter från Gullspångs Elektrokemiska till kamjärnstillverkaren de Geersfors vid Degerön på HMMJ.

Bilden är f. ö. tagen på Tiskens bgd, d v s ASJ/Faluns leveranspunkt.

Olle S
Jan_Murberger
Inlägg: 134
Blev medlem: 27 dec 2023, 18:33

Re: Litt Os med plåtlagergafflar och rullager? (NBJ Oss).

Inlägg av Jan_Murberger »

Kent Hedqvist skrev: 20 jun 2024, 10:38 Det ser ut som skrotklipp, dvs sådana plåtrester som blir över när man skurit eller stansat ut bitar ur plåtar.
Kent
Ja, det gör det ju. Ingår sådant i etsplåten jag gjort och borde ha känt igen efter mer än 30 år i plåtbranschen. Var så fokuserad på att det skulle vara en produkt. Troligtvis gasskärning kanske.
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se samt bloggar på halvnollan.blogg.se
Jan_Murberger
Inlägg: 134
Blev medlem: 27 dec 2023, 18:33

Re: Litt Os med plåtlagergafflar och rullager? (NBJ Oss).

Inlägg av Jan_Murberger »

olle sundström skrev: 20 jun 2024, 18:25 Enligt mina anteckningar rör det sig om vagnarna 712 - 738 med vissa luckor.

Dessa byggdes om till utförande på fotot - de senast ombyggda dock med spännstag à la SJ std-O.

Vagnarna användes för göttransporter från Gullspångs Elektrokemiska till kamjärnstillverkaren de Geersfors vid Degerön på HMMJ.

Bilden är f. ö. tagen på Tiskens bgd, d v s ASJ/Faluns leveranspunkt.

Olle S
Var det de enda ”Os” som fick plåtlagergafflar?
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se samt bloggar på halvnollan.blogg.se
Jan_Murberger
Inlägg: 134
Blev medlem: 27 dec 2023, 18:33

Re: Litt Os med plåtlagergafflar och rullager? (NBJ Oss).

Inlägg av Jan_Murberger »

Fick svar på min fråga genom den här bilden. Då får det bli en variant med den gamla sortens plåtlagergafflar. Det här är en lättnad för mig. Slösa bort utrymme på en plåt vill man inte göra. NBJ får bli ett senare projekt. Här är en bild med båda varianterna.
39765 verkar sakna märkning för genomgångsledning och sakna tryckluftsbroms. 23443 med plattjärnslagergafflar av den äldre typen och tryckluftsbroms. Det här var en ny variant för mig.
https://digitaltmuseum.se/021018058040/ ... tolpvagnar
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se samt bloggar på halvnollan.blogg.se
Thomas Tell
Inlägg: 94
Blev medlem: 15 dec 2023, 11:05
Ort: Vallentuna

Re: Litt Os med plåtlagergafflar och rullager? (NBJ Oss).

Inlägg av Thomas Tell »

Jan_Murberger skrev: 27 jun 2024, 05:23 Fick svar på min fråga genom den här bilden. Då får det bli en variant med den gamla sortens plåtlagergafflar. Det här är en lättnad för mig. Slösa bort utrymme på en plåt vill man inte göra. NBJ får bli ett senare projekt. Här är en bild med båda varianterna.
39765 verkar sakna märkning för genomgångsledning och sakna tryckluftsbroms. 23443 med plattjärnslagergafflar av den äldre typen och tryckluftsbroms. Det här var en ny variant för mig.
https://digitaltmuseum.se/021018058040/ ... tolpvagnar
39765 var Os(u) fd BAJ 1100. 23443 ingick i den serie på 200 NN3 som levererades till SJ med plåtlagergafflar. De hade även 600 mm plåtlämmar vid leverans vilket NN3 annars saknade.
Per Ljungberg
Inlägg: 40
Blev medlem: 17 dec 2023, 11:18

Re: Litt Os med plåtlagergafflar och rullager? (NBJ Oss).

Inlägg av Per Ljungberg »

Båda vagnarna på bilden verkar ha handbroms och bromsslangar. Huruvida den högra har tryckluftbroms framgår inte tydligt. Man ser ingen styrventil i alla fall som på den vänstra vagnen.
Skriv svar