Sida 1 av 2

På en vägg i Ystad.

Postat: 01 jul 2024, 20:30
av Sven-Olof Johansson
I väntan på färjan till Bornholm i Ystad blev jag varse en byggnad som verkade ha järnvägsanknytning. På väggen mot inkörningen till färjan fanns denna fina text.
Vägg Ystad hvst 3.jpg
Vägg Ystad hvst 3.jpg (294.86 KiB) Visad 2451 gånger
En grov gissning är att det är det som senare blev SJ huvudverkstad i Ystad och ursprungligen byggdes för Ystad-Eslövs, YEJ, och Malmö-Ystad, MYJ, Järnvägar. När lade SJ ner denna verkstad? Har för mig att jag sett revisionsmärkningar på beredskapsånglok som var från tidigt 60-tal.

Re: På en vägg i Ystad.

Postat: 01 jul 2024, 22:04
av Jan-Anders Wihrén
I Ystads Fornminnesförenings årsbok Ystadiana 2001 betitlad "Upppåt väggarna" har Bengt Svedrell en mycket intressant och rikt illustrerad artikel på dryga 30-talet sidor med rubriken "Järnvägsbyggnader i Ystad". På sid 130 i boken står: "Efter långa förhandlingar mellan YEJ och MYJ kom man 1912 slutligen överens om att bygga en ny gemensam verkstad som stod färdig 1914...." Vidare: "Verkstäderna var avsedda att serva 36 ånglok, 39 tvåaxliga, 7 treaxliga och 13 fyraxliga personvagnar, jämte 203 täckta och 786 öppna godsvagnar. Antalet arbetare i verkstaden var cirka åttio." SJ tog över YEJ och MYJ den 1 juli 1941 men behöll verkstaden tills den upphörde 1959. Fastigheten med byggnader avstyckades då och såldes till AB Christian Ohlsson i Falkenberg, som tillverkade cisterner och tankvagnar. Detta företag ombildades sedermera till Tankmobil AB som fortfarande (2001) ägde fastigheten. När SJ övertog YJ-banorna 1941 fanns många otidsenliga järnvägsbyggnader, bl.a. flera lokstall. En ny lokstation uppfördes därför 1946 i östra änden av bangården med 16 stallplatser och en eldriven 20-meters vändskiva. De gamla lokstallen revs. En del lokrevisioner genomfördes nog i dessa nya lokaler, som jag f.ö. själv fått se i drift i början av 1960-talet. Denna nya lokstation blev dock inte så långvarig eftersom ångdriften försvann alltmer och rälsbussar och motorlok tog över.

Re: På en vägg i Ystad.

Postat: 04 jul 2024, 14:22
av Sven-Olof Johansson
Tack för den historiken över verkstaden i Ystad m fler byggnader. Eftersom verkstaden i Ystad lades ner 1959 så var det inga lok med revision gjord i Ystad på 60-talet som jag såg. Tittade i mina gamla anteckningsböcker från början av 70-talet och hittade några noteringar om revision gjord i Ystad på några beredskapslok. Bla. a följande.
L5 1778 Kl. IIA 14/4 58 Y. Y = Ystad. Fortfarande driftlok 1/1-1960 enligt SJ str 420.
L5 1779 Kl.IIIA 18/12 ? Y. Gick inte att läsa årtal här. Verkar ha ställts av som driftlok 1957.
L11 1573 Kl. IIIA 20/5 54 Y. Även detta lok verkar ha ställts av 1957.

Re: På en vägg i Ystad.

Postat: 05 jul 2024, 15:54
av Jan-Anders Wihrén
Det är nog korrekt att det inte gjordes några egentliga revisioner i de nya lokstallarna men däremot nog en del underhållsarbete.

Re: På en vägg i Ystad.

Postat: 06 jul 2024, 07:54
av Ulf Diehl
Vad jag kan se (vid snabbkoll) var nog sista lok L11 1567 som blev klar 590128, sista större rev var K4 1899 med IIIA klar 581025 och så E 902 som fick VBb klar 581122.
Ulf Diehl

Re: På en vägg i Ystad.

Postat: 08 jul 2024, 19:43
av Sven-Olof Johansson
Tack för den informationen. K4 1899 var stationerat i Linköping, i alla fall 1960-61. Finns bilder på det aktivt där. När det togs ur trafik där såldes det väl till en fabrik i Sösdala som växellok om jag inte minns fel.

Re: På en vägg i Ystad.

Postat: 08 jul 2024, 21:10
av Jan-Anders Wihrén
K4 1899 köptes av AB Svensk Torvförädling i Sösdala. Loket märktes STF på sidotankarna och trafikerade den ca 5 km långa banan Sösdala - Store Mosse fram till 1970-talet (har inte just nu exakt tidpunkt). På banan eldades loket med torvbriketter från fabriken. Skulle vara trevligt att få se någon bild från lokets tjänstgöring i Linköping. Bilder från STF har jag i stort antal och kan komplettera med.

Re: På en vägg i Ystad och K4 1899.

Postat: 10 jul 2024, 21:09
av Sven-Olof Johansson
Jag har den här bilden på K4 1899 som är fotograferad av Bo Herzman 3/91961. Verkar inte vara under ånga men står uppställd på ett spår som användes för driftlok.
K4 1899 vid lokstallet Linköping 3 sep 1961.jpg
K4 1899 vid lokstallet Linköping 3 sep 1961.jpg (122.97 KiB) Visad 1483 gånger
I den här länken från gamla Järnvägshistoriskt Forum av Christer Brimalm med bilder från växling i Linköping under olika tidsperioder finns en bild på, som jag vill ha till, K4 1899 under växling i Linköping.
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=257949
Bilden jag syftar på är denna.
K4 växlar i Lp 1960 CBri.jpg
K4 växlar i Lp 1960 CBri.jpg (131.19 KiB) Visad 1483 gånger
Dessutom finns det en bild på 1899 vid kolbryggan i Linköping men den har jag inte inscannad och tillgänglig för tillfället.
Övriga K4 som fanns i Linköping vid den här tiden var 774 och 959,

Re: På en vägg i Ystad.

Postat: 10 jul 2024, 23:50
av Ola Almquist
Tack för detta. Ja, det skrevs en del om K4 1899 i det gamla forumet. Jag lade in några km-uppgifter här.

Re: På en vägg i Ystad.

Postat: 11 jul 2024, 09:08
av Kent Hedqvist
Hur höll man koll på körsträckan för ett växellok som "örlade" omkring på bangården? Hade man någon form av schablon eller tog man förarens uppskattade körsträcka?
Kent