Olyckan i Hindås - 1971 -

lars moberg
Inlägg: 194
Blev medlem: 23 dec 2023, 01:00

Olyckan i Hindås - 1971 -

Inlägg av lars moberg »

Två godståg kolliderade vid tunneln.Fyra lok var inblandade.
Bilagor
x1049   olyckan i Hindås   7-10-71   31.JPG
x1049 olyckan i Hindås 7-10-71 31.JPG (208.41 KiB) Visad 2425 gånger
©Lars
Merlin
Inlägg: 10
Blev medlem: 16 jan 2024, 22:22

Re: Olyckan i Hindås - 1971 -

Inlägg av Merlin »

Finns det nån historia bakom denna olycka vad som orsakade den?
Hans Larsson
Inlägg: 35
Blev medlem: 17 dec 2023, 16:24

Re: Olyckan i Hindås - 1971 -

Inlägg av Hans Larsson »

Här finns en del information:
https://www.tydal.nu/postvagnen/739453.htm
Ulf Pålsson
Inlägg: 36
Blev medlem: 19 dec 2023, 16:27

Re: Olyckan i Hindås - 1971 -

Inlägg av Ulf Pålsson »

Några kompletteringar till tråden i gamla Postvagnen, baserade dels på studier av grafisk tidtabell (som för medlemmar finns på SJK:s webbplats) och dels på minnen från vad ”gubbarna” på SJ Trafiksäkerhet berättade för mig på 1980-talet. (Jag reserverar mig för att jag möjligen minns fel om någon detalj.)

Sträckan Almedal -– Borås C var enkelspårig utan linjeblockering. På natten var alla mellanstationerna obevakade, så när ett tåg hade lämnat Borås C mot Almedal var det ingen som kunde veta var det fanns förrän det närmade sig Almedal och gick på kontakten till ”knarren” utanför stationen (tågankomstsignaleringen, oftast en ringklocka eller summer på tågx). Det fanns ingen möjlighet (radio, …) för tågklarerarna att kontakta ett föraren på ett tåg på sträckan.

Enligt tidtabellen var det planerat så här: Tåg 6502 skulle avgå från Borås central kl 00:10 och passera Almedal 01:21 för att därifrån gå ut på dubbelspåret (som hade linjeblockering) mot förgreningspunkten Gubbero och där vika av mot sin slutstation Sävenäs rangerbangård). På dubbelspåret skulle 6502 ”möta” tåg 6631, som skulle passera Almedal 01:25 och gå ut på enkelspåret mot Borås. (Det var alltså bara 4 minuters tidsskillnad mellan 6502 och 6631.) Det som närmast före ankomsten till Almedal för 6502 skedde där, var att ett tåg 5797 på Västkustbanan passerade söderut kl 00:47 (alltså 34 minuter tidigare). (År 1971 fick tåg på sträcka utan fjärrblockering inte avgå mer än 5 minuter före tidtabellstiden, men det kan nog hända att man bröt mot den regeln, för tåg som från Mölndals nedre skulle gå ut på fjärrblockeringssträcka, så tåg 5797 kan ha varit tidigt den aktuella natten.

På tågexpeditionen i Almedal hade tågklareraren somnat, och han väcktes av ”knarren” för tåg 6631 som närmade sig från Gubbero. Han hade från Borås C fått ut-anmälan för 6502 och då-klart-anmälan för 6631 (”då 6502 inkommit, klart 6631 till Borås C”). Han hade en absolut minnesbild av att han hade ställt till ”kör” för genomfart för 6502, men nu visade alla signaler ”stopp”. På grund av detta drog han den felaktiga slutsatsen att 6502 måste ha kommit och passerat Almedal mot Gubbero medan han sov –- ”knarren” för ankommande tåg från Borås var bortkopplad när infartssignalen hade ställts till ”kör”. Så, utan att faktiskt ha sett tåg 6502 eller dess slutsignal (slutsignalkontroll var på denna tid ett villkor för att ett tåg skulle ha ansetts kommit in till en bevakad station), lade han tågväg och ställde till ”kör” genom Almedal för 6631, gick ut och visade handsignal ”avgång” (som skulle ges till alla tåg i den riktningen eftersom det var sträcka utan linjeblockering; däremot gavs ingen ”avgång” för genomfartståg mot Gubbero) och besvarade förarens på 6631 ljudsignalförfrågan ”har mötande tåg kommit in?” (’två korta’) jakande genom att ge handsignal ”klart för avgång”.

Min kommentar: Man kan tänka sig att det var vanligt att 6502 kunde köra in ordentligt med tid på sin väg från Borås och därför ofta anlände till Almedal betydligt tidigare än 01:21. Man kan också tänka sig att tågklareraren inte gärna ville ”göra bort sig” och försena 6631 genom att närmare efterhöra var 6502 befann sig, t.ex. genom att ringa tkl Göteborg C (som skötte Gubbero) eller till Sävenäs rbg –- då hade han ju blivit tvungen att berätta det pinsamma att han hade somnat på sin post.

Men, strax efter att 6631 hade passerat ut på enkelspåret fick tkl Almedal ”kalla fötter” och ringde till Sävenäs rbg, varifrån han till sin fasa fick reda på att 6502 alls icke hade kommit dit. Han insåg sitt stora misstag och försökte då förgäves få kontaktledningen frånkopplad, något som alltså misslyckades. Som vi vet hade ju 6502 stannat på linjen mellan Rävlanda och Hindås, och frontalkollisionen var oundviklig.

Min kommentar 2: Almedal hade ett ställarställverk, av typ ”el-med-el”. Antingen hade tkl verkligen ställt till ”kör” genom Almedal, men att alla signaler sedan, medan han sov, på grund av något tekniskt fel hade gått till ”stopp”. Signalställarna borde då ha stått kvar i omlagt läge. Eller så hade han inte ställt till ”kör” (men kanske ändå lagt växlarna rätt), men i så fall borde han ha upptäckt det genom att signalställarna stod i normalläge, kan man tycka. Hur det var med det får vi inte veta.
Leif B
Inlägg: 94
Blev medlem: 22 dec 2023, 15:30

Re: Olyckan i Hindås - 1971 -

Inlägg av Leif B »

Skriv svar