Sockerbetstransporter Öland - Arlöv

Kjell Friberg
Inlägg: 3
Blev medlem: 28 dec 2023, 10:48

Sockerbetstransporter Öland - Arlöv

Inlägg av Kjell Friberg »

År 2000 byggdes 30 vagnar litt Os ur serierna 370 3000 och 370 7000 om till 10 permanentkopplade containervagnar Laagos för transport av sockerbetor (Öland - )Kalmar - Arlöv. De ersatte ett antal vagnar litt Tads i serien 082 0000 vilka sålts til utlandet. De 10 Laagos-vagnarna var riktiga monster med närmare 40 meters längd. Tyvärr har jag inga bilder på dessa mostervagnar eftersom den kamera jag hade då sade upp sig för gott. Finns bilder på dem är jag mycket tackam om de kan läggas upp på detta forum.
Ulf Diehl
Inlägg: 31
Blev medlem: 06 jan 2024, 11:00

Re: Sockerbetstransporter Öland - Arlöv

Inlägg av Ulf Diehl »

Skickar bilder till dig direkt eftersom jag inte kan lägga in bilder (eller inte är behörig)
Ulf Diehl
Ulf Diehl
Inlägg: 31
Blev medlem: 06 jan 2024, 11:00

Re: Sockerbetstransporter Öland - Arlöv

Inlägg av Ulf Diehl »

010122.jpg
010122.jpg (172.11 KiB) Visad 1999 gånger
Som bilaga kanske det går. Detta är alltså EN vagn om än tredelad.
Kalmar 2001 Ulf Diehl
mormorsgruvan
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46

Re: Sockerbetstransporter Öland - Arlöv

Inlägg av mormorsgruvan »

Är Du säker på att transporterna gick till Arlöv och inte till Köpingebro.
Lennart Fransson

Re: Sockerbetstransporter Öland - Arlöv

Inlägg av Lennart Fransson »

Jag vill minnas att tågen från Kalmar hade Eslöv som slutstation, i alla fall något år. Därifrån gick betorna med bil, men till viken plats kan jag inte svara på.
Göran Kannerby
Inlägg: 74
Blev medlem: 01 jan 2024, 10:44

Re: Sockerbetstransporter Öland - Arlöv

Inlägg av Göran Kannerby »

Lennart Fransson skrev: 16 jan 2024, 20:52 Jag vill minnas att tågen från Kalmar hade Eslöv som slutstation, i alla fall något år. Därifrån gick betorna med bil, men till viken plats kan jag inte svara på.
Ett tredje alternativ är Örtofta.
Lennart Carlsson
Inlägg: 6
Blev medlem: 31 dec 2023, 17:17
Ort: Malmö

Re: Sockerbetstransporter Öland - Arlöv

Inlägg av Lennart Carlsson »

Göran Kannerby skrev: 17 jan 2024, 09:17
Lennart Fransson skrev: 16 jan 2024, 20:52 Jag vill minnas att tågen från Kalmar hade Eslöv som slutstation, i alla fall något år. Därifrån gick betorna med bil, men till viken plats kan jag inte svara på.
Ett tredje alternativ är Örtofta.
Fjärde alternativet är Trelleborg, fvb lastbil till Jordberga, men det är förmodligen i ett tidigare skede. Godståg med betor från Öland till Jordberga fanns en kort tid under 1980- eller 1990-tal. Senast år 2000, när produktionen i Jordberga nedlades.

Körde som lokf ett sådant tåg. Tömning fanns enbart på ena vagnssidan, så vi körde in på Malmö C, för att byta färdriktning och därmed vända vagnarna rätt.
Claes Hansson
Inlägg: 1
Blev medlem: 16 dec 2023, 08:38

Re: Sockerbetstransporter Öland - Arlöv

Inlägg av Claes Hansson »

Stämmer att det på 2000 talet några år gick till Eslöv. Drogs på natten norrut på spåret ut mot Eslövs industrier och lossades vid en ,tror jag, gammal kvarn eller vad det var. Oavsett, tråkig tjänstgöring som lokförare med att vänta, dra fram, vänta, dra fram, vänta........ Då kördes betorna vidare med lastbil till Örtofta.
Skriv svar