Blomstersmyckat ånglok, men var och när?

Bobo L
Inlägg: 34
Blev medlem: 15 jan 2024, 12:18

Blomstersmyckat ånglok, men var och när?

Inlägg av Bobo L »

"Den som letar, han söker. Finner något annat."

Det är ett smalspårigt ånglok, och årtalet är givet i bildtexten. 1910, så det behöver vi inte fokusera på :)

Men var? Flaggan till vänster? Vilken tid på dagen?


https://digitaltmuseum.se/021018049991/ ... dsommardag
Hugo K
Inlägg: 21
Blev medlem: 31 dec 2023, 17:52

Re: Blomstersmyckat ånglok, men var och när?

Inlägg av Hugo K »

Frågan är om 1910 verkligen stämmer? Loket på bilden är är f.d. Falkenbergs Järnväg 7 och den banan förstarligades 1940. Men jag tippar på att bilden är någonstans från före detta FJ! Stationshuset ser ut att vara något av Vinberg, Ätrafors, Köinge eller Lia
Ola Almquist
Inlägg: 65
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:36

Re: Blomstersmyckat ånglok, men var och när?

Inlägg av Ola Almquist »

Det står Vinberg som platsangivelse och det verkar stämma. Tiden bör vara 1940-tal, eventuellt tidigt 1950-tal.
Björn Arvidsson
Inlägg: 79
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:43

Re: Blomstersmyckat ånglok, men var och när?

Inlägg av Björn Arvidsson »

Att bilden skulle vara tagen 1910 är ju ganska stort fel. Loket är fd Falkenbergs Järnväg 7 Övertaget av Staten 1939 och till SJ 1940 omnumrerat till 3018 1943. Skrotat 1958. så bilden är tagen mellan 1943 och 1958
Ola Almquist
Inlägg: 65
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:36

Re: Blomstersmyckat ånglok, men var och när?

Inlägg av Ola Almquist »

Det finns två bilder till, här. Där anges att tidpunkten är midsommarafton 1952.
Bobo L
Inlägg: 34
Blev medlem: 15 jan 2024, 12:18

Re: Blomstersmyckat ånglok, men var och när?

Inlägg av Bobo L »

Ja, att SJ inte ägnade sig åt att ge smalspårslok fyrsiffriga nummer på 1910-talet visste jag också, när jag tänker efter. Ortsnamnet kom också fram, tackarr!

Men, flaggan?



Dessutom, tack för de båda extra bilderna. Den bilden där vi ser tre järnvägare kring loket visar också två (eller tre) olika stuk på uniformsmössa. Samma varianter ser vi även på många andra bilder från den tiden. Fanns det föreskrivet huruvida det skulle vara helikopterplattform eller säckigt?

Dessutom, var järnvägsfolket fria att införskaffa uniformsmössa bäst de ville eller var det reglerat vilken modell som var den "enda rätta"?

Slutligen, visserligen en svartvit bild, men det framstår som om färgglada vävda band i kepan var innegrejen?
Olof W
Inlägg: 63
Blev medlem: 21 dec 2023, 20:10

Re: Blomstersmyckat ånglok, men var och när?

Inlägg av Olof W »

Bobo L skrev: 03 aug 2024, 17:53 Slutligen, visserligen en svartvit bild, men det framstår som om färgglada vävda band i kepan var innegrejen?
Tänker du på de band vars färg angav vilken avdelning man tillhörde, till exempel maskin och trafik?
Bobo L
Inlägg: 34
Blev medlem: 15 jan 2024, 12:18

Band vars färg angav vilken avdelning man tillhörde

Inlägg av Bobo L »

> Tänker du på de band vars färg angav vilken avdelning man tillhörde, till exempel maskin och trafik?


Va? Det har jag aldrig ens hört talas om. När och var användes sådant?
Skriv svar