Djursholmsbanan 1895
Postat: 09 aug 2024, 02:02
Djursholmsbanan 1895
Jag begav mig till Man för att åka efter norska smalspårslok av Trygve-klassen (Beyer Peacock 1874) dock med 914 mm spårvidd. (Visat lok 13 är dock modernare). Med tid över gavs möjlighet att besöka Manx Electric Railway och plötsligt var jag förflyttad till Djursholmsbanans öppning 1895 för elektrisk drift med engelska motorvagnar med träkorg och lanternin, kombinerad förarhytt och plattform, släpbygel, sommarvagnar och en dubbelspårig smalspårsbana som slingrar sig fram mellan de fina villorna. Men inte signalerade Djursholmsbanan vid varenda vägkorsning? Dessutom kunde man som vid Djursholmsbanans öppning åka hästspårvagn från stationen till stadens centrala delar. (En flygresa över dagen från London var dessutom billigare än en 2½ timmes tågresa till en museibana vid Leeds).
Ulf Diehl
Jag begav mig till Man för att åka efter norska smalspårslok av Trygve-klassen (Beyer Peacock 1874) dock med 914 mm spårvidd. (Visat lok 13 är dock modernare). Med tid över gavs möjlighet att besöka Manx Electric Railway och plötsligt var jag förflyttad till Djursholmsbanans öppning 1895 för elektrisk drift med engelska motorvagnar med träkorg och lanternin, kombinerad förarhytt och plattform, släpbygel, sommarvagnar och en dubbelspårig smalspårsbana som slingrar sig fram mellan de fina villorna. Men inte signalerade Djursholmsbanan vid varenda vägkorsning? Dessutom kunde man som vid Djursholmsbanans öppning åka hästspårvagn från stationen till stadens centrala delar. (En flygresa över dagen från London var dessutom billigare än en 2½ timmes tågresa till en museibana vid Leeds).
Ulf Diehl