Sida 1 av 1

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 43

Postat: 04 jan 2024, 18:34
av Peter Bolin
Det har blivit dags för den allra sista omgången av Björn Alnebos Roslagsbanebilder. Jag visar först fem bilder som aldrig visats tidigare, och sedan blir det fyra reprisbilder. De fyra bilderna visade jag i ett svarsinlägg i april 2019, dvs. de har aldrig varit med i någon av de tidigare 42 delarna i den här serien.

Länkar till mina tidigare bildvisningar från Roslagsbanan.

Bild
YP 885 + 887 + 808 + 797 + 796 vid Djursholms Framnäsviken, december 1975. Sista tåget till Eddavägen. Tyvärr var jag inte med på det. Efter halvtimmestrafikens upphörande i augusti 1973 åkte jag inte mer med Eddavägslinjen. Jag hade ingen aning om att det sista tåget skulle gå på nyårsafton 1975. Det var först 1978 som jag fick info om dylika händelser genom att jag då gick med i SSS.

Bild
Okänd YP mellan Bragevägen och Djursholms Ösby ca 1973.

Bild
Okänd X3p mellan Djursholms torg och Germania ca 1970.

Bild
Okänd X3p vid Eddavägen ca 1970.

Bild
Okänd YP vid Eddavägen ca 1973.

Bild
Okänd X3p vid Djursholms Ösby, februari 1973. Bilden är lätt att tidsbestämma eftersom tanken för att tanka rälsbussarna har kommit på plats vid spår 1. Från och med den 1 mars 1973 kördes Eddavägslinjen med en ensam YP som pendlade fram och tillbaka mellan Djursholms Ösby och Eddavägen hela dagen.

Bild
Okänd X3p passerar bron över Ymervägen, februari 1973. Bilden är med stor sannolikhet tagen samma dag som föregående bild.

Bild
YP 796 med förare Rune ”Myran” Myhrström vid Stockholm Ö, december 1975. Det sista tåget från Eddavägen har kommit tillbaka till Östra.

Bild
Personalbild med personalen på det sista tåget till Eddavägen, december 1975. Från vänster Gustaf Wadsten, Kent ”Snobben” Johansson, Henrik Feychting, Hans Klaus och ”Täljö-Kalle”. Den sistnämnde var inte personal utan en av Roslagsbanans mest trogna resenärer och lite av ett original efter vad jag har läst på det gamla forumet. Tack till Ulf P. för hjälp med att namnge alla på bilden.

Därmed är detta bildvisningsprojekt avslutat. Tack till alla som har deltagit i diskussionerna under de här åren. Jag ber att få återkomma i februari med nästa projekt som är Björns bilder från andra järnvägar.

Jag har föreslagit Spårvägsmuseet att göra en fotoutställning med Björns bilder från Roslagsbanan. De är värda att visas för en större publik.

Hälsningar
Peter Bolin

Re: Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 43

Postat: 04 jan 2024, 19:48
av Granis
Som vanligt: Fina bilder. Tre av rälsbussarna i avskedståget återfinns ju på ULJ idag. I varierande skick.....

/ L G

Re: Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 43

Postat: 04 jan 2024, 19:52
av Granis
.... Och en; YP 808, återfinns numera på WFJ. Här i Vadstena i augusti 2018 med undertecknad som tågbefälhavare :-)

/ L G

Re: Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 43

Postat: 04 jan 2024, 19:54
av Granis
Jag har föreslagit Spårvägsmuseet att göra en fotoutställning med Björns bilder från Roslagsbanan. De är värda att visas för en större publik.

SRJmf och RBv tar säkert tacksamt emot dom för sina arkiv också. Med efterföljande publiceringar i lämpliga sammanhang.

/ L G

Re: Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 43

Postat: 04 jan 2024, 20:55
av harald
Granis skrev: 04 jan 2024, 19:48 YP 797 har -eller hade snarare- dock en sorgligare roll på ULJ:som reservdelsförråd till bl a YP 796.
Att bli donator när man själv är bortom räddning är en synnerligen hedervärd roll. :)

Re: Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 43

Postat: 04 jan 2024, 20:56
av John T
Granis skrev: 04 jan 2024, 19:54 SRJmf och RBv tar säkert tacksamt emot dom för sina arkiv också. Med efterföljande publiceringar i lämpliga sammanhang.
Det vore ju förnämligt, men det hänger väl i första hand på upphovsrättsinnehavaren själv, d.v.s. fotografen Björn Alnebo.

Re: Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 43

Postat: 06 jan 2024, 11:20
av mats Granath
Tack Björn för att du presenterat bilderna från RB-som tidigare Pjatt på RB är de extra intressanta/MG

Re: Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 43

Postat: 06 jan 2024, 11:22
av mats Granath
Tack Peter så klart-jag ber om ursäkt /MG