Centrala beklädnadsförråd?

Bobo L
Inlägg: 34
Blev medlem: 15 jan 2024, 12:18

Centrala beklädnadsförråd?

Inlägg av Bobo L »

Med koppling till de senaste inläggen i denna debatt:

viewtopic.php?p=3728#p3728


1)
När inrättade järnvägsförvaltningarnas centrala beklädnadsförråd?

2)
Vilka järnvägsförvaltningar höll sig med sådana?

3)
SJ hade väl ett sådant i Mjölby eller Tranås? Jag vill minnas att trafikavdelningskollegor någon gång mellan Jura och Krita for dit för utprovning av persedlar, även sådana med placeringsort långt norrut.

4)
SL hade ju ett eget hav av persedlar på ett våningsplan på Söderhallen (kvarteret Persikan i Sofia församling på Södermalm). Även som utsättare vid banavdelningen började anställningen med ett besök därstädes för provning och tilldelning av uniformsmössa, handskar och skyddsskor. En så stor och osannolik inrättning av det nog är föga lönt att förklara för dagens människosläkte... :shock: :D


5)
Hur tilldelas tågmästare och bussförare mfl sina uniformer idag. Sydda i Kina, beställs via Amazon, hämtas på bensinstationen?
Swempa_ÖTV
Inlägg: 21
Blev medlem: 19 feb 2024, 19:16

Re: Centrala beklädnadsförråd?

Inlägg av Swempa_ÖTV »

Idag beställer vi inom SJ GötalandsTåg våra kläder via en firma, får de sen hem via Postombud ca 8 månader senare. Passformen är en del att önska då.

På Göteborgs Spårvägar så första uniformen fick jag prova ut på lokal fick sen del av den direkt sen tror jag de om via Posten.
Thomas Tell
Inlägg: 113
Blev medlem: 15 dec 2023, 11:05
Ort: Vallentuna

Re: Centrala beklädnadsförråd?

Inlägg av Thomas Tell »

Vi var ett gäng från Roslagsbanan som 1977 reste ner till SJs beklädnadsförråd i Malmö för att prova ut nya sommaruniformer med vitt kapell på mössan. Vi på RB hade den möjligheten.
Skriv svar