Sida 1 av 1

Motor i NKlJ:s bensinelektriska motorvagnar?

Postat: 22 sep 2024, 21:59
av Leif B
På tyska Drehscheibe ställs frågan om bensinmotorn var tillverkad av Westinghouse. Någon här som vet?

Bild på Drehscheibe:
https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 7,10915726

Re: Motor i NKlJ:s bensinelektriska motorvagnar?

Postat: 23 sep 2024, 22:33
av Rolf Berg
I boken "Waggonfabriken Arlöv" från 2018 utgiven av Järnvägarnas Museiförening Linköping står på sidan 50 att alla 3 motorvagnarna fick Westinghouse bensinmotorer från Frankrike .

I boken "NKLJ texter och bilder" av Lars T Stensson från 2009 står om de 3 motorvagnarna at de hade maskineri från 3 olika tillverkare :

Westinghouse , AEG och Luth & Rosén . Gissning : det gäller bara det elektriska .

Kanske mest OT . NKLJ MV 1 hamnade på Lelångenbanan 1937 där den 90 hk Westinghouse bensinmotorn utbyttes mot en 240 hk motor från Skandiaverken som redan 1939 utbyttes mot en 160 hk Wisconsin motor som man tröttnade på och redan 1940 blev Motorvagn 11 personvagn utan att ommärkas förrän SJ tog över . Oklart om dessa 2 nya (?) motorer går på bensin eller diesel alt något annat . Men 1940 blev det nog svårt att få bensin och diesel .

Från "Lelångenbanan" sidan 146 , utgiven av Trafik-Nostalgiska Förlaget 2022 . En uppdaterad utgåva av SJK bok 40 från 1985 .

Mvh Rolf Berg

Re: Motor i NKlJ:s bensinelektriska motorvagnar?

Postat: 23 sep 2024, 23:25
av Eje Larsson
De ursprungliga motorerna kom från Westinghouse.

Re: Motor i NKlJ:s bensinelektriska motorvagnar?

Postat: 24 sep 2024, 13:38
av Anders Jansson
Några noteringar från tiden i Uddevalla:

1937-03-02 ULB Styrelseprotokoll
Tc meddelar att NKlJ erbjuder en 25 år gammal motorvagn i gott skick men utan motor för 10.000 kr. Motor kan anskaffas från Skandiaverken för 8.000-10.000 kr. Tc får i uppdrag att inköpa motorvagnen och motor.

1937-05-24 ULB Styrelseprotokoll
Motorvagnen inköpt från NKlJ för 10.000 kr. En 240 hkr motor från Skandiaverken levereras fritt inmonterad för 8.000 kr och provdrift.

1937-08-12 ULB Styrelseprotokoll
Skandiaverken har levererat motorn till motorvagnen från NKlJ.

1937-10-12 ULB Skrivelse till VoV
Fd NKlJ motorvagn försedd med ny dieselmotor av ULB.

1940-11-14 Mbr 613/39, 675/39 och Mbr 147/40 - Skrivelse till Dc II, Dc III och Dc VI
Ommärkning: Litt Xomb4 nr 429 från ULB litt M nr 11

1940-11-21 Dc II 1542/40 - Skrivelse till Mbr (Mbr 264/40)
Motorvagn ULB nr 11 i Uddevalla är sedan en tid tillbaka avställd på grund av bensinbristen. Den är utrustad med en 160 hkr Wisconsin-motor. Motorvagnen är inte användbar vintertid då banan är frusen på grund av att starka vibrationer då uppkommer varvid banmotorernas fästbultar inte håller. Vagnens tekniska utrustning är dessutom omodern och klumpig. Vagnen bör slopas som motorvagn för att ombyggas till personvagn. Ombyggnaden kan med fördel utföras vid dvst Uvh. Motorn är i gott skick och bör kunna användas som reserv för lokomotorer.

1940-11-29 Mbr 264/40 - Skrivelse till Dc II - Svar på 1940-11-21 (Dc II 1542/40)
Motorvagn ULB M11 slopas för ombyggnad till personvagn litt ECob nr 676. Utföres i Uddevalla.

Maskineriet till den första av NKlJ motorvagnar levererades av franska Westinghouse. De båda följande fick maskineri från engelska Westinghouse. Installationen av maskinerierna gjordes i Hagfors. Jag har sett en uppgift om att åtminstone de engelska maskinerierna innehöll förbränningsmotorer från en utomstående tillverkare.

Re: Motor i NKlJ:s bensinelektriska motorvagnar?

Postat: 24 sep 2024, 15:31
av Rolf Berg
Tack för info & rättelser Anders .

mvh Rolf Berg