Sida 1 av 1

Nya ritningsnummer 1952

Postat: 23 sep 2024, 22:38
av Thomas Tell
Skrivelse Till 3/1 1952
Brd 1,2,3,4 distrikten

För att förenkla och samordna registrering i arkiven skall fr.o.m. lämplig tidpunkt på nyåret 1952 för all Mbr avdelningar tillämpa gemensam registrering
Nya ritningsnumren skall bestå av
1) Ritningsformat siffra (0-4)
2) 2 versaler för identifiering av respektive avdelning
3) Ett t.v. 4-siffrigt ritningsnummer vilket för respektive format utgår från 0001 och som löper oberoende av avdelningsbokstäverna

Ett exempel 3M-1219. A3 maskinavdelningen nr 1219. Ofta en versal.

Vad betydde tvåveralers MM?

Re: Nya ritningsnummer 1952

Postat: 23 sep 2024, 23:00
av BoJ
Intressant.
Vad betyder då 0M, 1M osv. till 5M?
Sedan så blev det också 5-siffriga nummer.

Re: Nya ritningsnummer 1952

Postat: 24 sep 2024, 07:24
av el_vikingo
1) Ritningsformat siffra (0-4)
0M, A0 Maskinavd
1M, A1 Maskinavd
2M, A2 Maskinavd
3M, A3 Maskinavd
4M, A4 Maskinavd

Re: Nya ritningsnummer 1952

Postat: 24 sep 2024, 07:55
av Peter Lidskog
Sedan tillkom väl också multipla ritningsformat, exempelvis 2 eller flera A4 i landskapsformat tillsammans. Hur benämndes dessa?

Re: Nya ritningsnummer 1952

Postat: 24 sep 2024, 13:10
av Ulf L Eriksson
Thomas Tell skrev: 23 sep 2024, 22:38 Skrivelse Till 3/1 1952
Brd 1,2,3,4 distrikten

För att förenkla och samordna registrering i arkiven skall fr.o.m. lämplig tidpunkt på nyåret 1952 för all Mbr avdelningar tillämpa gemensam registrering
Nya ritningsnumren skall bestå av
1) Ritningsformat siffra (0-4)
2) 2 versaler för identifiering av respektive avdelning
3) Ett t.v. 4-siffrigt ritningsnummer vilket för respektive format utgår från 0001 och som löper oberoende av avdelningsbokstäverna

Ett exempel 3M-1219. A3 maskinavdelningen nr 1219. Ofta en versal.

Vad betydde tvåveralers MM?

Ritningar med avdelningsbeteckning MM upprättades t.ex. för motorloks kraftöverföringar, tryckluftsystem o.d.
1961 upprättades också en kortfattad beskrivning av Z65 som undertecknades av byrådirektör W Henriksson som chef för Maskintekniska byråns motor- och ångloksavdelning. Förmodligen var MM den avdelningens beteckning i ritningsserien. Ritningsförteckningar för ellok domineras av ritningsnummer med avdelningsbeteckning ME och godsvagnsritningar med vissa undantag av MG. Hjul, fjädrar och broms brukar vara upprättade på ritningar med avdelningsbeteckning MA.

När SJ köpte in fordon av främmande konstruktioner ingick vanligen ritningsunderlag. Detta registrerades också i SJ ritningsserier. Vid någon tidpunkt, okänt när, infördes också en praxis att dessa i SJ ritningsnummer tillfördes ett suffix "F" (för främmande). När infördes detta?

I det tekniska underlaget till ovannämnda beskrivning av Z65 återfinns reproduktioner av ritningar från Kalmar Verkstad som i ritningsnumret saknar såväl suffixet "F" som andra versalen i avdelningsbeteckningen, t.ex. 2M-15090. Var det så man tidigare numrerade främmande ritningar som inte upprättats vid någon av Maskintekniska byråns avdelningar?

Re: Nya ritningsnummer 1952

Postat: 24 sep 2024, 14:33
av Ulf L Eriksson
Peter Lidskog skrev: 24 sep 2024, 07:55 Sedan tillkom väl också multipla ritningsformat, exempelvis 2 eller flera A4 i landskapsformat tillsammans. Hur benämndes dessa?
Jo, sådana format förekommer också.
Den ursprungliga ovan återgivna anvisningen baserade sig uppenbarligen på användning av normalformat i A-serien.
Ritningar i avvikande format förekommer med bl.a. 20, 34, 44 och 64 i formatbeteckningar. 64MG-10097 är t.ex. en långbalk till Ore-vagn. 20MG-3703 är långbalkar till .Kbs, .Os båda "långtarmar" långt bortom standardformatet. 34MG-4364 och 4365 är märkritningar till Ou resp. O i skala 1:20. 44MG-4384 är en märkritning angående broms i skala 1:1.

Re: Nya ritningsnummer 1952

Postat: 24 sep 2024, 17:27
av Peter Lidskog
Ulf L Eriksson skrev: 24 sep 2024, 14:33
Peter Lidskog skrev: 24 sep 2024, 07:55 Sedan tillkom väl också multipla ritningsformat, exempelvis 2 eller flera A4 i landskapsformat tillsammans. Hur benämndes dessa?
Jo, sådana format förekommer också.
Den ursprungliga ovan återgivna anvisningen baserade sig uppenbarligen på användning av normalformat i A-serien.
Ritningar i avvikande format förekommer med bl.a. 20, 34, 44 och 64 i formatbeteckningar. 64MG-10097 är t.ex. en långbalk till Ore-vagn. 20MG-3703 är långbalkar till .Kbs, .Os båda "långtarmar" långt bortom standardformatet. 34MG-4364 och 4365 är märkritningar till Ou resp. O i skala 1:20. 44MG-4384 är en märkritning angående broms i skala 1:1.
Så 20 är 2 A0 sida vid sida, 34 är 3 A4 sida vid sida och så vidare?