Bränsleförbrukning på södra stambanan 1917. Bl.a. tåg 422, Getåtåget.
Postat: 24 sep 2024, 17:03
Bränsleförbrukning i tågen 7/8 och 421/422 på södra stambanan 1917
Då tågen 7 o 8 senast gick var normal storlek i slutet av april 1917 13 vagnar på cirka 205 ton.
Då snälltågen 7 och 8 indrogos insattes till en början 21 á 22 vagnar i tåg 422 och 421 och visade det sig då att kolförbrukningen åtminstone för linjen M-Av-M blev betydligt större å detta stora persontåg än den sammanlagda förbrukningen å förutvarande 7/8 och ett mindre persontåg om 5-6 vagnar.
Stora tågsätt i 422/421 hava även förekommit vid speciella tillfällen exempelvis midsommar. Erfarenheten visa då att då tågsätt i 422/421 uppgå till 20 vagnar eller däröver det medför kolbesparing att dela upp tåget i ett snälltåg om 13-14 vagnar och ett persontåg om 6-7 vagnar.
Kolförbrukning
422/421 F-lok 42 axlar medeltal kolförbr 7000 kg
422/421 F-lok 38 axlar medeltal kolförbr 6000 kg
422/421 Sb-lok 30 axlar 3900 2 tim?
7/8 Sb-lok 26 axlar 3310 kg 3 tim?
414/415 Sa-lok 12 axlar 2380
Delning eller ej är även beroende på snt 11/12 som nu ofta har 48 á 50 axlar på grund av att dagsnälltåget saknas.
Då tågen 7 o 8 senast gick var normal storlek i slutet av april 1917 13 vagnar på cirka 205 ton.
Då snälltågen 7 och 8 indrogos insattes till en början 21 á 22 vagnar i tåg 422 och 421 och visade det sig då att kolförbrukningen åtminstone för linjen M-Av-M blev betydligt större å detta stora persontåg än den sammanlagda förbrukningen å förutvarande 7/8 och ett mindre persontåg om 5-6 vagnar.
Stora tågsätt i 422/421 hava även förekommit vid speciella tillfällen exempelvis midsommar. Erfarenheten visa då att då tågsätt i 422/421 uppgå till 20 vagnar eller däröver det medför kolbesparing att dela upp tåget i ett snälltåg om 13-14 vagnar och ett persontåg om 6-7 vagnar.
Kolförbrukning
422/421 F-lok 42 axlar medeltal kolförbr 7000 kg
422/421 F-lok 38 axlar medeltal kolförbr 6000 kg
422/421 Sb-lok 30 axlar 3900 2 tim?
7/8 Sb-lok 26 axlar 3310 kg 3 tim?
414/415 Sa-lok 12 axlar 2380
Delning eller ej är även beroende på snt 11/12 som nu ofta har 48 á 50 axlar på grund av att dagsnälltåget saknas.