Sida 1 av 3
Målning och underhåll av kontaktledning.
Postat: 06 jan 2024, 13:10
av Jan_Murberger
I bilder fram till åttiotalet någonstans kan man se kontaktledningsstolpar målade med röd rostskyddsfärg och det finns en del material där man hänger i bryggor och målar. Har detta underhåll upphört i förhoppningen att det håller till utbyte? På sina håll börjar det se ut som i forna öststatsländer. Var man mer noga med underhållet förr i tiden eller är det bara en synvilla? Här är en fasansfull bild:
https://digitaltmuseum.se/021018078575/ ... -eller-grh
Re: Målning och underhåll av kontaktledning.
Postat: 06 jan 2024, 15:56
av Göran Kannerby
Sent utförda elektrifieringar gjordes med galvaniserade stolpar som inte behöver målas. Tidigare utförda elektrifieringar har stolpar som är mogna för utbyte, inte enbart för att de är på väg att rosta sönder utan även för att de är för klena. Gudrunstormen visade med all önsvärd tydlighet att de är underdimensionerade, det är att föredra att stolparna håller för mer än uppsatta trådar.
Re: Målning och underhåll av kontaktledning.
Postat: 06 jan 2024, 16:40
av Hugo K
Den röda färgen är blymönja som av förklarliga skäl inte används idag. Sedan så har jag sett att även galvade stolpar fått sig ett (eller flera...) lager grön färg efter några år i tjänst. Inte minst på västkusten.
Sedan får man ta i beaktning att man idag hänger upp månge fler linor i en modern stolpe än man gjorde förr. I elektrifieringens barndom skulle ju stolpen bara klara kontaktledning (som inte hade hättehög inspänningskraft) och utliggare. Sedan har man ju kommit på att man kan hänga upp hjälpkraft, återledning, matarlinor, 1,5 ton inspänning på både bärlina och kontaktledning, AT-system och gud vet vad.
Re: Målning och underhåll av kontaktledning.
Postat: 06 jan 2024, 17:46
av Jim Hansson
Som vi alla vet så drogs anslagen till järnvägsunderhåll ner en hel del på 90-talet. Från förarhytten noterade jag därefter att man aldrig såg några kontaktledningsstolpmålare. Min slutsats är att det är detta minskade underhåll som gjort att man sedermera tvingats till stolpbyte tidigare än annars hade behövts. Synpunkter på detta?
Jim
Re: Målning och underhåll av kontaktledning.
Postat: 06 jan 2024, 18:20
av Göran Kannerby
Hugo K skrev: ↑06 jan 2024, 16:40
Den röda färgen är blymönja som av förklarliga skäl inte används idag. Sedan så har jag sett att även galvade stolpar fått sig ett (eller flera...) lager grön färg efter några år i tjänst. Inte minst på västkusten.
Kust till kust-banan fick galvade stolpar vid elektrifieringen på 1950-talet, dessa är huvudsakligen inte målade därefter.
Äldre galvade stolpar kan dock ha målats.
Re: Målning och underhåll av kontaktledning.
Postat: 06 jan 2024, 18:22
av Göran Kannerby
Jim Hansson skrev: ↑06 jan 2024, 17:46
Som vi alla vet så drogs anslagen till järnvägsunderhåll ner en hel del på 90-talet. Från förarhytten noterade jag därefter att man aldrig såg några kontaktledningsstolpmålare. Min slutsats är att det är detta minskade underhåll som gjort att man sedermera tvingats till stolpbyte tidigare än annars hade behövts. Synpunkter på detta?
Mycket kan man skylla på de minskade anslagen men som jag redan skrivit handlar det i dessa fall snarare om att stolparna behöver bytas p g a högre belastning. Då är det inte motiverat att hålla liv i dem med konstgjord andning för att samtidigt riskera haveri.
Re: Målning och underhåll av kontaktledning.
Postat: 06 jan 2024, 19:32
av harald
Det är varmförzinkade stolpar man använder. Galvanisering ger ett för tunt zinkskikt, så det duger inte. Men på Västkusten räcker inte ens varmförzinkning, utan där målar man dessutom.
https://maps.app.goo.gl/XFcSo9BTLJe8ET8y8
Re: Målning och underhåll av kontaktledning.
Postat: 06 jan 2024, 19:54
av Hugo K
Göran Kannerby skrev: ↑06 jan 2024, 18:20
Hugo K skrev: ↑06 jan 2024, 16:40
Den röda färgen är blymönja som av förklarliga skäl inte används idag. Sedan så har jag sett att även galvade stolpar fått sig ett (eller flera...) lager grön färg efter några år i tjänst. Inte minst på västkusten.
Kust till kust-banan fick galvade stolpar vid elektrifieringen på 1950-talet, dessa är huvudsakligen inte målade därefter.
Äldre galvade stolpar kan dock ha målats.
Men även modernare stolpar målas också gröna. Det finns (i princip) inga omålade stolpar på Västkustbanan mellan Halmstad och Kungsbacka förutom i Varberg där hela schabraket byggts om de senaste åren samt enstaka stolpar som bytts under åren efter att man målat de gamla. Även sträckan Heberg - Falkenberg P - Torebo har målade stolpar fastän den byggdes så sent som 2008.
Re: Målning och underhåll av kontaktledning.
Postat: 07 jan 2024, 00:40
av harald
Som jag skrev i inlägget ovanför ditt så målar man på zinken på Västkusten. Miljön där gör att det inte räcker med förzinkning. Däremot gör man det inte längre in i landet.
Re: Målning och underhåll av kontaktledning.
Postat: 07 jan 2024, 10:35
av Göran Kannerby
Hugo K skrev: ↑06 jan 2024, 19:54
Göran Kannerby skrev: ↑06 jan 2024, 18:20
Hugo K skrev: ↑06 jan 2024, 16:40
Den röda färgen är blymönja som av förklarliga skäl inte används idag. Sedan så har jag sett att även galvade stolpar fått sig ett (eller flera...) lager grön färg efter några år i tjänst. Inte minst på västkusten.
Kust till kust-banan fick galvade stolpar vid elektrifieringen på 1950-talet, dessa är huvudsakligen inte målade därefter.
Äldre galvade stolpar kan dock ha målats.
Men även modernare stolpar målas också gröna. Det finns (i princip) inga omålade stolpar på Västkustbanan mellan Halmstad och Kungsbacka förutom i Varberg där hela schabraket byggts om de senaste åren samt enstaka stolpar som bytts under åren efter att man målat de gamla. Även sträckan Heberg - Falkenberg P - Torebo har målade stolpar fastän den byggdes så sent som 2008.
Glömde att skriva att de senaste decennierna har man målat av mer estetiska skäl, det ska vara gröna stolpar. Undantagsvis förekommer även svarta, i tätortsmiljö.
Eller är det någon som vet att det även målats med rostskyddsmedel?