Sida 1 av 1

R-broms / S-broms

Postat: 05 okt 2024, 19:14
av Erik Andersson
Järnvägsfordon har i regel ett omställningshandtag där bromsverkan kan ställas in i läge G, P och R. Som jag har förstått det kallade man för läge R för S. Är det någon som känner till vilket år man döpte om S (=schnell?) till R (=räser?). I bromsföreskrifterna från 1961 kallas det fortfarande S

Re: R-broms / S-broms

Postat: 05 okt 2024, 19:42
av anders_w
Och på kontinenten fanns t.o.m. SS-broms. Oklart vilken skilnaden var gentemot vanlig S-broms.

Re: R-broms / S-broms

Postat: 05 okt 2024, 20:24
av anders_w
Tillägg:

Enligt denna video https://www.youtube.com/watch?v=dBIN1nJ ... Silberling bör det på UIC-nivå ha varit 1952 som R ersatte S.

Re: R-broms / S-broms

Postat: 05 okt 2024, 23:00
av Ulf Pålsson
I de svenska trafikreglerna (säo) var det 1973 som benämningen 'S-broms' ersattes av 'R-broms', liksom 'bromsgrupp S' av 'bromsgrupp R'.

'S' ansågs i Sverige stå för "snabb", 'R' för "rapid".

Ändringen från 'S' till 'R' motiverades 1973 av "harmonisering med utlandet".

Oklart hur snabbt det gick med omräkning av svenska fordon.

Re: R-broms / S-broms

Postat: 05 okt 2024, 23:28
av Ulf Pålsson
anders_w skrev: 05 okt 2024, 20:24 Tillägg:

Enligt denna video https://www.youtube.com/watch?v=dBIN1nJ ... Silberling bör det på UIC-nivå ha varit 1952 som R ersatte S.
I filmen sägs att Deutsche Bundesbahn under en övergångsperiod mellan 1959 och 1967 ändrade märkningen för bromskategori på sina fordon från S till R och från SS (sehr stark und sehr schnell = mycket stark och mycket snabb) till R i romb.

Re: R-broms / S-broms

Postat: 06 okt 2024, 08:28
av anders_w
M.a.o. är det snabbromsventilen som är den största skillnaden mellan S och SS. Eller?