Sida 1 av 2
Bild på F 1203
Postat: 19 okt 2024, 14:29
av BoJ
Det finns en bild på DM över snälltåg mot Malmö i Norsholm som skall vara från 1928! Men Norsholm bör väll ha varit elektrifierad då?
Någon som kan vägleda till den tyska resgodsvagnen?
Vilket tåg kan det vara?
https://digitaltmuseum.se/021018125205/ ... i-norsholm
Klipp från bilden
- Klipp_del_av_bild.JPG (87.85 KiB) Visad 4090 gånger
Re: Bild på F 1203
Postat: 19 okt 2024, 15:46
av Bertil Bengtsson
Från "historiskt.nu" :
citat
18 december 1932 öppnades sträckan Norrköping - Mjölby, 78 kilometer, för elektrisk drift.
slut citat
Första vagnen är en standard preussisk bagagevagn för snälltåg. Eller rättare sagt: den måste tillhöra en leverans av sådana, som fick färjeöglor. Förmodligen 1909 enligt ritning IIa9 (tillsammans med andra nybyggen för färjetrafiken), men jag vet inga detaljer.
Andra vagnen är en SJ Do2. Det är inte en tysk "Post4ü" eftersom den har tydligt urskiljbara rambalkar (tyska vagnar hade "rambalkar" som var en integrerad del av träkorgen). Detsamma gäller alla följande vagnar också.
Berra
Re: Bild på F 1203
Postat: 19 okt 2024, 17:12
av BoJ
Tack för bra svar
Re: Bild på F 1203
Postat: 19 okt 2024, 21:58
av Thomas Tell
F 1203 har vakuumbromsledning kvar på bilden. Vi ser inte esstuberna loket för tillfället är utrustat med.
Min bild visar samma tåg i Norsholm men med B-lok i 1300-serien. Efter loket en Post4ü och en SJ Fo2. Boggiresgodsvagnarna gick ju på Tyskland först efter första världskriget. Därför vet jag inte om Pw4ü år 1909 har någon betydelse?
Re: Bild på F 1203
Postat: 20 okt 2024, 23:20
av johanmmolin
Ska jag tro mina källor så bör det ha handlat om dagsnälltåget, tåg nr 7:
Frågan blir då om bilden F-loket som dragare verkligen är tagen i Norsholm. Digitalt Museum är ju inte ett helt pålitligt sanningsvittne, för att uttrycka det milt. Jag har t o m sett en bild av en av våra första svenska jagare med fyra skorstenar benämnas "pansarskepp av Sverige-typ" ...
Re: Bild på F 1203
Postat: 21 okt 2024, 04:48
av Conny Sernfalk
Varför tvivla på att F loksbilden skulle vara tagen i Norsholm? Thomas bild på B loket är en delförstoring av vykort som bekräftar Norsholm för båda bilderna.
Enligt Str77 försvinner vakuumbromsen på F 1203 1929 vilket begränsar årtalet för fotot (F 1203) ytterligare (1918 -- 1929?) Dessutom finns en handskriven anteckning i bildens kant = 1927 och digitalt museum anger 1927 som fotograferingsår.
Har en anteckning (är det du TT, som är källan?) att B loksbilden visar B 1368 c:a 1930 i Norsholm med snälltåg 17 c:a kl. 14.00. Vill minnas att bilden varit uppe i forumet tidigare?
Visst finns det felaktigheter i Digitalt museum (tidigare samlingsportalen). Men dom som arbetade med digitaliseringsprojektet ska ha en eloge för sitt jobb som bl.a gjorde mängder av foton och handlingar tillgängliga. Idag saknas tyvärr personella resurser för att fortsätta inscanningen och rätta kända felaktigheter.
Re: Bild på F 1203
Postat: 21 okt 2024, 14:56
av johanmmolin
Missförstå mig inte; Digitalt Museum är en fantastisk bildkälla — men man måste vara klar över att ta en del uppgifter med en nypa salt. I synnerhet när det gäller dateringar.
Re: Bild på F 1203
Postat: 22 okt 2024, 10:53
av Thomas Tell
På museet håller man just nu på att införa alla rättelser och anmärkningar hittills. Sen kommer rättningsfunktionen att öppnas igen, nästa år.
Re: Bild på F 1203
Postat: 22 okt 2024, 11:28
av Per Lind
johanmmolin skrev: ↑20 okt 2024, 23:20
Ska jag tro mina källor så bör det ha handlat om dagsnälltåget, tåg nr 7:
Frågan blir då om bilden F-loket som dragare verkligen är tagen i Norsholm. Digitalt Museum är ju inte ett helt pålitligt sanningsvittne, för att uttrycka det milt. Jag har t o m sett en bild av en av våra första svenska jagare med fyra skorstenar benämnas "pansarskepp av Sverige-typ" ...
Varför bytte man lok i Hässleholm?
Fortsatte F-loket till Hälsingborg?
-Per
Re: Bild på F 1203
Postat: 22 okt 2024, 12:41
av Thomas Tell
Per Lind skrev: ↑22 okt 2024, 11:28
Varför bytte man lok i Hässleholm?
Fortsatte F-loket till Hälsingborg?
-Per
I tidtabellsböckerna står för varje tåg vad som är tänkt att vara dragkraft och då står det så här. F-loket fortsatte säkert till Malmö.
B ersatte ofta F-lok.
Banan till Hälsingborg var privat så där gick inga F-lok.
/tell