Generationer av dvärgsignaler
Generationer av dvärgsignaler
Jag har försökt sammanställa de olika generationer av (växlings)dvärgsignaler som använts på statens spår. Är bilden nedan något sånär riktig?
Korrigeringar och förslag mottages tacksamt.
Korrigeringar och förslag mottages tacksamt.
Re: Generationer av dvärgsignaler
När försvann dom sista av 20-tals typ?
-
Abisko Östra hösten 2010. Jag tror att dvärgarna är av samma modell som den första i din serie. Jag kan ha någon bättre bild i mitt arkiv.
Dessa borde varit kvar till bangårdsombyggnaden för några år sedan.
Lindman
Dessa borde varit kvar till bangårdsombyggnaden för några år sedan.
Lindman
-
Den för placering till vänster om spåret rättvända typen saknas. Jag hänvisar till sida 39 i The L. M. Ericsson Review, Årg 1., mars-april 1924, N:r 3-4.
I samband med ställverksbytet i Nässjö i fjol noterade jag en uråldrig dvärgsignal invid växlingsryggen. Kanske var det den ursprungliga?
Observera formuleringen "...av amerikansk typ...".I samband med ställverksbytet i Nässjö i fjol noterade jag en uråldrig dvärgsignal invid växlingsryggen. Kanske var det den ursprungliga?
Telefonmästare. Lokförare.
-
Det stämmer att det finns en gammal dvärg kvar i Nässjö på "lilla ryggen". Den är ur drift sedan många år men var sista tiden rangersignal.
Jag har ingen annan bild än denna där signalen syns till höger.
Man får inte heller glömma "jättedvärgarna". Även om dessa var blocksignaler ingick de väl bland dvärgsignalerna i SÄO?
Denna var dock f d rangersignal när bilden togs i Nässjö 2012.
Lindman
Jag har ingen annan bild än denna där signalen syns till höger.
Man får inte heller glömma "jättedvärgarna". Även om dessa var blocksignaler ingick de väl bland dvärgsignalerna i SÄO?
Denna var dock f d rangersignal när bilden togs i Nässjö 2012.
Lindman
-
Det finns en generation dvärgar mellan det Anders har benämnt 1940-tal och 1950-tal.
Dessa påminner mycket om 1950-tals varianten, men saknar hyllan uppe på där man kan montera en AVOS stopplykta.
Tyvärr har jag ingen bra bild, men det syns ett par baksidor på denna bild från Uppsala Ö.
Dessa dvärgar hämtade vi i Södertälje Centrum ca 2012, de är av gjutgärn, sannolikt från 1942 när Södertäljes ställarställverk byggdes.
Samtliga övriga av Anders generationer av dvärgar kan beskådas på ULJ signalförråd "Öfre dumpen" i Faringe, det har samlats en del där genom åren.
Dessa påminner mycket om 1950-tals varianten, men saknar hyllan uppe på där man kan montera en AVOS stopplykta.
Tyvärr har jag ingen bra bild, men det syns ett par baksidor på denna bild från Uppsala Ö.
Dessa dvärgar hämtade vi i Södertälje Centrum ca 2012, de är av gjutgärn, sannolikt från 1942 när Södertäljes ställarställverk byggdes.
Samtliga övriga av Anders generationer av dvärgar kan beskådas på ULJ signalförråd "Öfre dumpen" i Faringe, det har samlats en del där genom åren.
@Per: Syns det vem som tillverkat Uö-dvärgarna?
@Magnus: Abisko Ö fick nytt ställverk 2012. Då togs medgivandedvärgarna för mellansignalerna bort.
Idag finns dvärgar kvar bara vid infarterna och på sidospår. Vet någon om de fortfarande är av den äldre typen?
@Magnus: Abisko Ö fick nytt ställverk 2012. Då togs medgivandedvärgarna för mellansignalerna bort.
Idag finns dvärgar kvar bara vid infarterna och på sidospår. Vet någon om de fortfarande är av den äldre typen?
-
Den äldre typen av signal med rund översida som på Uppsala östra fanns i Värnamo fram till det nyligen genomförda ställverksbytet. Där fanns även de med en liten hylla ovanpå.
https://digitaltmuseum.se/021018104921/ ... ia?slide=0
Lindman
https://digitaltmuseum.se/021018104921/ ... ia?slide=0
Lindman
Sådär. Tabellen är uppdaterad.
Och för att ta med även andra dvärgar än växlingsdvärgar: