Sida 1 av 3
Svartmålad pannplåt! När?
Postat: 28 okt 2024, 16:03
av BoJ
Hur var det med blånerade pannplåtar på ångloken under 30-talet?
Blev de flesta loks pannplåtar då svartmålade?
I så fall när ungefär startade svartmålningen?
Re: Svartmålad pannplåt! När?
Postat: 03 nov 2024, 09:25
av Stefan Westerberg
Frågan berör en annan fråga: hur länge har det funnits värmetålig färg, sotskåpslack?
Re: Svartmålad pannplåt! När?
Postat: 03 nov 2024, 13:13
av Micke Carlsson
Sedan stenkolstjära uppfanns
Re: Svartmålad pannplåt! När?
Postat: 03 nov 2024, 16:42
av Ola Ahlström
Och när var detta, och relaterar svaret till den ursprungliga frågan?
Ola Ahlström
Malmö
Re: Svart glansplåt
Postat: 03 nov 2024, 20:54
av BD-
Förutom blånerad glansplåt har det funnits svart glansplåt. I General Motors panncentral i Hammarby fanns det svart glansplåt. Den var byggd på 20- eller 30-talet. Enligt vad som sades kom all maskin- och elutrustning, med ovanliga spänningar, från Amerika.
Re: Svartmålad pannplåt! När?
Postat: 05 nov 2024, 16:56
av Stefan Westerberg
Då är alltså stenkolstjära värmetålig och sotskåpslack är en produkt av stenkolstjära. Är det rätt uppfattat?
Re: Svartmålad pannplåt! När?
Postat: 05 nov 2024, 17:20
av Micke Carlsson
Ola Ahlström skrev: ↑03 nov 2024, 16:42
Och när var detta, och relaterar svaret till den ursprungliga frågan?
Ola Ahlström
Malmö
Förlåt det korthuggna svaret. Sotskåp var enligt uppgift målade med stenkolstjära, detta kring sekelskiftet och med sannolikhet även tidigare, eftersom denna klarar temperaturen vilket "färg" eller "lack" inte gör. Inte ens museiföreningar är överens om huruvida sotskåp ska vara matta eller blanka, har någon bild av 2 st B-lok tillhörande 2 olika föreningar intill varandra, målade efter motsatta ideologier. Men jag tror på de belägg som finns för matta sotskåp = stenkolstjära. Denna användes även för att måla t ex rökhuvar i gjutjärn på lokstallstak osv. Om produkten kallades "sotskåpslack" vet jag inte, har inte hört detta namn tidigare.
Om svartmålning av blånerad pannklädselplåtar är det svårt att dra en klar gräns eftersom nya lok fortfarande levererats med blånering efter att äldre lok börjat målas svarta. Det finns E- och B-lok som klarat sig igenom beredskapsställning och in i museivärlden fortfarande med blånerad pannklädsel. I ett fall är pannan tillverkad 1950, i ett annat fall 1910.
Om målad panna kan man väl anta rent pragmatiska skäl, såg det jäkligt ut vid revisionstillfället så målade man. Huvudverkstäderna hade lite egna ideer om hur "man gör", de här högt placerade buffertlyktorna som sitter tätt och direkt under sotskåpet är en typisk grej för Tillberga, de tyckte det var fiffigt att göra så.
Re: Svartmålad pannplåt! När?
Postat: 05 nov 2024, 22:36
av Stefan Westerberg
Nu blev det intressant. Jag kände en lokman född på 10-talet som sa att dom använde sotskåpslack, "som tålde ända upp till rödvärme". Inte dåligt i så fall.
Re: Svartmålad pannplåt! När?
Postat: 05 nov 2024, 22:51
av BoJ
Tack Micke
Mycket intressanta uppgifter.
När det gäller de stora "fina" loken, B och F, så hade dessa lok även liknande färg som pannplåten, på hytt sidor. Men det var väll inte glansplåt på sidorna av hytten. Målade man hytt sidor i liknande färg som glansplåten hade?
Re: Hytter med beklädnad av glansplåt
Postat: 06 nov 2024, 01:02
av BD-
BoJ skrev: ↑05 nov 2024, 22:51
Tack Micke
Mycket intressanta uppgifter.
När det gäller de stora "fina" loken, B och F, så hade dessa lok även liknande färg som pannplåten, på hytt sidor. Men det var väll inte glansplåt på sidorna av hytten. Målade man hytt sidor i liknande färg som glansplåten hade?
Vid leveransen hade B-loken hytt av trä klädd med glansplåt. Under kristiden under 1a världskriget användes mindre plåtar vilket syns på hyttsidor och på pannorna.