Säbylund (Säd) grusgropsspåren. Frågor!
Postat: 01 nov 2024, 17:19
Några frågor kring Säbylund som jag behöver hjälp med. Förbereder ett längre inlägg om Säd. Bildtexter som vanligt under respektive bild/bilder och i en del bilder i bilden.
Frågorna kommer direkt efter de två första bilderna.
"Egen" karta med 1961 års spår mm. överlagt dagens karta med Säbylundssjön.Det har alltså funnits två torvströfabriker i området. Om de verkade samtidigt eller ej, vet jag inte.
Militärassistentens schematiska skiss, reviderad 1938-11-12. Enl. ösk med Gunnar Ekevinghttps://www.ekeving.se/index.html
Tre frågor:
1) När etablerades grusgroparna i Säbylund och spåren dit? Vilket även innefattar spåret till den norra torvströfabriken.
Kommentar 1: Bevisligen, genom foto, fanns grusgropen i bruk 1920, se nedan sist.
Jag har frågat Kumla kommun, negativt vid datasök men man letar manuellt..(1 tjm 1d/vecka)
Finns inget på Digitalt museum från de tidiga åren, förutom nästa svartvita bild. Inte heller Kumla kommuns bildarkiv har något mer än två foton fr. 1920 resp. 1921. Sist här nedan.
Kommentar 2: Den norra fabriken revs omkring 1975 och ersattes med ett nybygge. Den norra fabriken är eg. inte i Säbylund, även om spåret kom från Säbylund, utan i nuvarande Mosjö distrikt, Örebro. Säbylund är Kumla kommun. Om det nu hette driftplats på den tiden, nedlagt 2001-03-15 så låg den i två kommuner.
3) Vägskydd vid grusgropsspårets korsande av stora vägen Kumla - Örebro?
Kommentar: Fram till 1981 var nuvarande lv. 690 då "Riks Sexan", mot slutet t.o.m E3 dvs. "stor" väg, ersattes då med motorväg.
3) När byggdes stickspåret till den södra torvströfabriken?
Kommentar: Finns med på bangårdsritningen från 1928.
Fakta och uppgifter
Historiskt.nu, citat "Vid järnvägens anläggande fanns det stationer vid Kumla, Mosås och Örebro.---. Under årens lopp tillkom 4 hållplatser utefter banan. Linjen Hallsberg-Örebro invigdes den 1 augusti 1862 ." (Min understrykning)
"Några byggnader på Säbylunds gård"
På Digitaltmuseum (DM) fanns ovanstående bild, OLM-2008-28-625 från Örebro läns museum. Den är allmän (PublicDomainMarked) och jag har laddat ned och bl.a. brusreducerat den.
På bilden, syns ett trafikerat järnvägsspår vilket inte kan vara annat än dåvarande Statsbanan Hallsberg -- Örebro. En vägkorsning och vad som i dag är vägkorsningen vid Säbylundsallén.
Jag kanske övertolkar, men ser det inte ut som en kajkant och möjligen också ett översnöat spår? Kumla till höger i bild. En fyrkantig tavla och längst till vänster i bildkanten något som jag inte vet vad det kan vara.
Bilden bör vara tagen någon gång 1862-1871. Fotografen är känd, https://sv.wikipedia.org/wiki/Wilhelmina_Lagerholm. Konstnär men 1862 slutade hon måla och öppnade i stället en fotoateljé i Örebro. Hon lämnade Örebro och fotograferandet 1871. Exakt datum för bilden saknas men den är med säkerhet tagen före den "officiella" uppgiften om när hållplatsen Säbylund etablerades (1887) och som senast någon gång vintertid 1871.
Hållplatsen Säbylund upprättades 1887 enligt en anteckning till bild (visas ej här) JvmKBEA01054 uppgiften (troligen) från fotografen Sven Ove Lundberg som tog bilden 1948. Varifrån han fick uppgiften är oklart, kanske fanns det något på eller i byggnaden eller rent av personal på platsen som berättade?
Fotot ovan från Kumla kommuns bildarkiv. Inte exakt daterat. Under rubriken "Tillkomsttid start" i det datoriserade arkivet, anges 1890. Kan och bör det tolkas som tidigast?
Kumla kommun släpper bilderna fritt från sitt bildarkiv, förutsatt de inte används kommersiellt och att källa, fotograf och datum anges. https://kk.kulturhotell.se/
Uppgift 1 om bangårdsutbyggnad i Säbylund
I Per Forsströms ställverksregister anges att en bangårdsutbyggnad skett 1918
Uppgift 2 om bangårdsutbyggnad mm. i Säbylund
https://banvakt.se/orebro-c-orebro-s-ku ... ylund-hlp/ citeras: "Trafikplatsen med ett litet stationshus låg ursprungligen några hundra meter längre söderut, invid infartsvägen till Säbylunds herrgård -- När bangården byggdes ut ca 1925 (troligen i samband av dubbelspårsbygget) revs det första stationshuset och ett nytt byggdes ca 400 m norr om det gamla. Det revs 1979."
Uppgiften kommer från en anhörig till den siste banvakten i Säbylund, inte direkt från en källa. Sambandet med dubbelspårsutbyggnaden är tveksam, i vart fall till årtalet 1925.
Från Historiskt.nuhttps://www.historiskt.nu/normalsp/stat ... nabbf.html citeras: "Hallsberg - Säbylund 1 oktober 1919. Säbylund - Mosås 25 oktober 1920. Förbi Säbylund således klart den 25 oktober 1920 och fram till Säbylund lite drygt ett år tidigare.
Uppgiften om när det första "stationshuset" revs i citatet ovan kan misstolkas alternativt är den felaktig. Det första huset fanns "fortfarande kvar" på ovanstående till 1929 -07-23 daterad bild JvmKDAA09885 även den PDM märkt.
Foton som visar grusgropen
Kumla kommuns bildarkiv från 1920 respektive 1921 båda med årtalen påtecknade på respektive bild.
Sist men inte minst
Slutligen, Säbylunds bangårdsritning (visas inte här) från 1928,visar hållplatsen och spåret till de två grusgroparna och även stickspåret till den södra fabriken.
Det var det hela
Frågorna kommer direkt efter de två första bilderna.
"Egen" karta med 1961 års spår mm. överlagt dagens karta med Säbylundssjön.Det har alltså funnits två torvströfabriker i området. Om de verkade samtidigt eller ej, vet jag inte.
Militärassistentens schematiska skiss, reviderad 1938-11-12. Enl. ösk med Gunnar Ekevinghttps://www.ekeving.se/index.html
Tre frågor:
1) När etablerades grusgroparna i Säbylund och spåren dit? Vilket även innefattar spåret till den norra torvströfabriken.
Kommentar 1: Bevisligen, genom foto, fanns grusgropen i bruk 1920, se nedan sist.
Jag har frågat Kumla kommun, negativt vid datasök men man letar manuellt..(1 tjm 1d/vecka)
Finns inget på Digitalt museum från de tidiga åren, förutom nästa svartvita bild. Inte heller Kumla kommuns bildarkiv har något mer än två foton fr. 1920 resp. 1921. Sist här nedan.
Kommentar 2: Den norra fabriken revs omkring 1975 och ersattes med ett nybygge. Den norra fabriken är eg. inte i Säbylund, även om spåret kom från Säbylund, utan i nuvarande Mosjö distrikt, Örebro. Säbylund är Kumla kommun. Om det nu hette driftplats på den tiden, nedlagt 2001-03-15 så låg den i två kommuner.
3) Vägskydd vid grusgropsspårets korsande av stora vägen Kumla - Örebro?
Kommentar: Fram till 1981 var nuvarande lv. 690 då "Riks Sexan", mot slutet t.o.m E3 dvs. "stor" väg, ersattes då med motorväg.
3) När byggdes stickspåret till den södra torvströfabriken?
Kommentar: Finns med på bangårdsritningen från 1928.
Fakta och uppgifter
Historiskt.nu, citat "Vid järnvägens anläggande fanns det stationer vid Kumla, Mosås och Örebro.---. Under årens lopp tillkom 4 hållplatser utefter banan. Linjen Hallsberg-Örebro invigdes den 1 augusti 1862 ." (Min understrykning)
"Några byggnader på Säbylunds gård"
På Digitaltmuseum (DM) fanns ovanstående bild, OLM-2008-28-625 från Örebro läns museum. Den är allmän (PublicDomainMarked) och jag har laddat ned och bl.a. brusreducerat den.
På bilden, syns ett trafikerat järnvägsspår vilket inte kan vara annat än dåvarande Statsbanan Hallsberg -- Örebro. En vägkorsning och vad som i dag är vägkorsningen vid Säbylundsallén.
Jag kanske övertolkar, men ser det inte ut som en kajkant och möjligen också ett översnöat spår? Kumla till höger i bild. En fyrkantig tavla och längst till vänster i bildkanten något som jag inte vet vad det kan vara.
Bilden bör vara tagen någon gång 1862-1871. Fotografen är känd, https://sv.wikipedia.org/wiki/Wilhelmina_Lagerholm. Konstnär men 1862 slutade hon måla och öppnade i stället en fotoateljé i Örebro. Hon lämnade Örebro och fotograferandet 1871. Exakt datum för bilden saknas men den är med säkerhet tagen före den "officiella" uppgiften om när hållplatsen Säbylund etablerades (1887) och som senast någon gång vintertid 1871.
Hållplatsen Säbylund upprättades 1887 enligt en anteckning till bild (visas ej här) JvmKBEA01054 uppgiften (troligen) från fotografen Sven Ove Lundberg som tog bilden 1948. Varifrån han fick uppgiften är oklart, kanske fanns det något på eller i byggnaden eller rent av personal på platsen som berättade?
Fotot ovan från Kumla kommuns bildarkiv. Inte exakt daterat. Under rubriken "Tillkomsttid start" i det datoriserade arkivet, anges 1890. Kan och bör det tolkas som tidigast?
Kumla kommun släpper bilderna fritt från sitt bildarkiv, förutsatt de inte används kommersiellt och att källa, fotograf och datum anges. https://kk.kulturhotell.se/
Uppgift 1 om bangårdsutbyggnad i Säbylund
I Per Forsströms ställverksregister anges att en bangårdsutbyggnad skett 1918
Uppgift 2 om bangårdsutbyggnad mm. i Säbylund
https://banvakt.se/orebro-c-orebro-s-ku ... ylund-hlp/ citeras: "Trafikplatsen med ett litet stationshus låg ursprungligen några hundra meter längre söderut, invid infartsvägen till Säbylunds herrgård -- När bangården byggdes ut ca 1925 (troligen i samband av dubbelspårsbygget) revs det första stationshuset och ett nytt byggdes ca 400 m norr om det gamla. Det revs 1979."
Uppgiften kommer från en anhörig till den siste banvakten i Säbylund, inte direkt från en källa. Sambandet med dubbelspårsutbyggnaden är tveksam, i vart fall till årtalet 1925.
Från Historiskt.nuhttps://www.historiskt.nu/normalsp/stat ... nabbf.html citeras: "Hallsberg - Säbylund 1 oktober 1919. Säbylund - Mosås 25 oktober 1920. Förbi Säbylund således klart den 25 oktober 1920 och fram till Säbylund lite drygt ett år tidigare.
Uppgiften om när det första "stationshuset" revs i citatet ovan kan misstolkas alternativt är den felaktig. Det första huset fanns "fortfarande kvar" på ovanstående till 1929 -07-23 daterad bild JvmKDAA09885 även den PDM märkt.
Foton som visar grusgropen
Kumla kommuns bildarkiv från 1920 respektive 1921 båda med årtalen påtecknade på respektive bild.
Sist men inte minst
Slutligen, Säbylunds bangårdsritning (visas inte här) från 1928,visar hållplatsen och spåret till de två grusgroparna och även stickspåret till den södra fabriken.
Det var det hela