Sida 1 av 1
BAJ 3 f.d.Ka3 1551 i Borås - 1972 -
Postat: 09 nov 2024, 00:26
av lars moberg
- x1170 BAJ 3 Borås 10-6-72 41.JPG (231.02 KiB) Visad 1430 gånger
Re: BAJ 3 f.d.Ka3 1551 i Borås - 1972 -
Postat: 12 nov 2024, 17:57
av Åkes
Och så här såg loket ut 1 år tidigare i juni 1971.
Trevligt att loket togs om hand och nu får stå inomhus i Åhagas gamla lokverkstad.
Åke Söderlund
Re: BAJ 3 f.d.Ka3 1551 i olika skepnader
Postat: 12 nov 2024, 20:38
av BD-
Detta sägs i
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mo ... &id=259985 vara 1551 i Boden.
Är det en turbogenerator på fotplåten framför hytten?
Re: BAJ 3 f.d.Ka3 1551 i Borås - 1972 -
Postat: 12 nov 2024, 21:32
av Anders Sandgren
Det torde det vara. Loket hade turboelektrisk belysning när det togs över av SJ.
Är det verkligen 1551 i boden? Loket hade turboelektrisk belysning innan det fick tryckluftsutrustning. Loket hade vakuumapparater vid övertagandet.
Re: BAJ 3 f.d.Ka3 1551 i Borås - 1972 -
Postat: 12 nov 2024, 23:51
av Conny Sernfalk
BD- skrev: ↑12 nov 2024, 20:38
Detta sägs i
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mo ... &id=259985 vara 1551 i Boden.
Första bilden är inte på KA3 1551. Den visar KA3 1852 i Boden ca 1955. Nedersta bilden är 1964-06-30 i Borås Åhaga foto Björn Malmer.
1551 visades upp på en mekanisk verkstad i delar under renovering i Borås 1972-01 inför uppställningen i Borås senare under samma år. Verkstaden ägdes f.ö av dåvarande kommunalrådet i Borås.
Roligt att Borås stad intresserade sig för loket i tidigt skede. Det slopades redan 1964 men stod kvar utan att något hände. Först 1970 deponerades loket av Järnvägsmuseet till Borås stad men köptes av Borås stad omgående för 20.000:-. Var uppställt i Borås från 1972 till ca 1998.
Stod uppställt i Innovatum Trollhättan mellan ca 1998-2002. Därefter återköpt av Borås och uppställt i f.d. Borås huvudverkstad
Re: BAJ 3 f.d.Ka3 1551 i Borås - 1972 -
Postat: 17 nov 2024, 21:00
av Ulf Diehl
Det var väl närmats tur att 1551 kom tillbaka till Borås. Loket gjorde sin sista tjänst i Kil/Kristinehamn och skickades till Ystad 1956 för att bli beredskapslok och ställas upp i Örups grusgrop. När det 1964 kom till Borås för omkonservering fick den skrotbeslut och resten vet vi.
Ulf Diehl