Sida 1 av 1

BAJ 3 f.d.Ka3 1551 i Borås - 1972 -

Postat: 09 nov 2024, 00:26
av lars moberg
x1170   BAJ 3   Borås   10-6-72   41.JPG
x1170 BAJ 3 Borås 10-6-72 41.JPG (231.02 KiB) Visad 1430 gånger

Re: BAJ 3 f.d.Ka3 1551 i Borås - 1972 -

Postat: 12 nov 2024, 17:57
av Åkes
Och så här såg loket ut 1 år tidigare i juni 1971.
Trevligt att loket togs om hand och nu får stå inomhus i Åhagas gamla lokverkstad.
Åke Söderlund

Re: BAJ 3 f.d.Ka3 1551 i olika skepnader

Postat: 12 nov 2024, 20:38
av BD-
Bild

Detta sägs i https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mo ... &id=259985 vara 1551 i Boden.

Bild

Bild

Är det en turbogenerator på fotplåten framför hytten?

Re: BAJ 3 f.d.Ka3 1551 i Borås - 1972 -

Postat: 12 nov 2024, 21:32
av Anders Sandgren
Det torde det vara. Loket hade turboelektrisk belysning när det togs över av SJ.
Är det verkligen 1551 i boden? Loket hade turboelektrisk belysning innan det fick tryckluftsutrustning. Loket hade vakuumapparater vid övertagandet.

Re: BAJ 3 f.d.Ka3 1551 i Borås - 1972 -

Postat: 12 nov 2024, 23:51
av Conny Sernfalk
BD- skrev: 12 nov 2024, 20:38 Bild

Detta sägs i https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mo ... &id=259985 vara 1551 i Boden.

Bild

Första bilden är inte på KA3 1551. Den visar KA3 1852 i Boden ca 1955. Nedersta bilden är 1964-06-30 i Borås Åhaga foto Björn Malmer.

1551 visades upp på en mekanisk verkstad i delar under renovering i Borås 1972-01 inför uppställningen i Borås senare under samma år. Verkstaden ägdes f.ö av dåvarande kommunalrådet i Borås.

Roligt att Borås stad intresserade sig för loket i tidigt skede. Det slopades redan 1964 men stod kvar utan att något hände. Först 1970 deponerades loket av Järnvägsmuseet till Borås stad men köptes av Borås stad omgående för 20.000:-. Var uppställt i Borås från 1972 till ca 1998.
Stod uppställt i Innovatum Trollhättan mellan ca 1998-2002. Därefter återköpt av Borås och uppställt i f.d. Borås huvudverkstad

Re: BAJ 3 f.d.Ka3 1551 i Borås - 1972 -

Postat: 17 nov 2024, 21:00
av Ulf Diehl
Det var väl närmats tur att 1551 kom tillbaka till Borås. Loket gjorde sin sista tjänst i Kil/Kristinehamn och skickades till Ystad 1956 för att bli beredskapslok och ställas upp i Örups grusgrop. När det 1964 kom till Borås för omkonservering fick den skrotbeslut och resten vet vi.
Ulf Diehl