Sida 1 av 3
Extratåg med Ra 847 och CFo4
Postat: 09 nov 2024, 09:53
av BoJ
Hittade en bild på DM över ett "Snälltåg" med Ra 847 som dragkraft. Närmast loket går en CFo4 som har sth 120.
I boken SJ Personvagnar av 1940 och 1950-talsmodeller, under kapitlet CFo4 fins en text som troligen berör denna bild.
Med hänvisning till bilden nedan: Detta var ett extratåg, som arrangerades för speciellt inbjudna gäster och vars tillkomst och sammansättning finns redovisad i Maskinbyråns arkiv.
Någon som känner till redovisningen i arkivet?
Bild klipp av JvmKBDB03482.
- Ra847.JPG (92.11 KiB) Visad 1117 gånger
Re: Extratåg med Ra 847 och CFo4
Postat: 09 nov 2024, 11:37
av Anders Jansson
Vid en snabb genomgång så hittar jag inget i Mbr arkiv gällande den aktuella körningen. Tidsmässigt så sammanfaller den dock med diverse provkörningar i anslutning till leverans av Ra-loken. Dagen efter så gick systerloket norröver tillsammans med en mätvagn för prov på stambanan genom övre Norrland. De inbjudna gästerna på den avbildade provtåget kom gissningsvis från SJ och loktillverkarna.
Re: Extratåg med Ra 847 och CFo4
Postat: 09 nov 2024, 12:35
av Anders Jansson
Förmodligen så avser uppgiften i boken nedanstående prov/demonstration av Ra 847. Den aktuella bilden är dock från ett annat tillfälle vilket tydligt framgår av tågsammansättningen.
Re: Extratåg med Ra 847 och CFo4
Postat: 09 nov 2024, 13:11
av Björn Arvidsson
Är bilden på provtåget i dokumentet så vart merparten av vagnarna utbytta
Re: Extratåg med Ra 847 och CFo4
Postat: 09 nov 2024, 13:54
av Anders Jansson
Som jag skrev i inledningen av mitt inlägg så är Seveds Walthers bild från ett annat tillfälle. Den är daterad den 11 maj 1955 och visar troligen ett arrangerat fototillfälle för SJs Reklamavdelning (Reka).
Att man skulle har bytt ut vagnarna i provtåget förefaller mindre troligt mot bakgrund av att de tycks ha varit valda för erhållande av vagnar med olika boggityper. Bland annat så förekommer den ovanliga provboggin modell 54.
Re: Extratåg med Ra 847 och CFo4
Postat: 09 nov 2024, 17:20
av BoJ
Tack Anders
Då är saken utred. Bilden har inget med Mbr skriften att göra.
Trevligt dock att man i proven hade en BCo2 med sig.
Bild på "provtåget"
Postat: 09 nov 2024, 17:48
av Anders Jansson
Bilden nedan lär visa provtåget. Motorvagnståget på Nossebrobanan i bakgrunden skvallrar om att platsen är Trollhättan. Årstiden stämmer med snön på marken. Tågsammansättningen är densamma som i skrivelsen men i omvänd ordning (riktningsbyte gjordes senare i Herrljunga).
Förekomsten av en BCo2-vagn i tåget torde förklaras av att dessa var försedda med MD-boggier.
https://digitaltmuseum.org/021018089919 ... 47-med-tag
Re: Extratåg med Ra 847 och CFo4
Postat: 09 nov 2024, 19:31
av BoJ
Snyggt. Där är tåget.
Inbördes ordning av vagnarna är väll okänt?
Avsaknad av korgmärkning 1955 är slående!
Re: Extratåg med Ra 847 och CFo4
Postat: 09 nov 2024, 19:37
av JakobE
Det känns väl som om det kan vara provkörningen 11.20 in i den här filmen
https://www.youtube.com/watch?v=Sq_L-9THBRM
Re: Extratåg med Ra 847 och CFo4
Postat: 09 nov 2024, 20:20
av Anders Jansson
Inbördes ordning av vagnarna är väll okänt?
Ordningen på bilderna ser ut att stämma med skrivelsens (omvänd ordning Trollhättan-Öxnered-Herrljunga). Bilderna från Trollhättan är otydliga men jag tycker kunna ana att Ao5b-vagnen efter lok har boggier modell 54.
Avsaknad av korgmärkning 1955 är slående!
De båda Ao5b-vagnarna (vagn 1 och 4 från lok i Trollhättan) hade målad märkning som syns dåligt på bilderna. Vid närmare granskning så framträder den dock.
https://digitaltmuseum.org/021018089891 ... 47-med-tag
https://digitaltmuseum.org/021018061073 ... -sj-ra-847