Anders Sandgren skrev: ↑11 nov 2024, 23:42
Enligt dokument som Ola A har hittar skulle L24 1717 ingått i den stora provkörningen i maj 1963 där det skulle gått tillsammans med B5 858 på sträckan Linköping-Nässjö. Av någon anledning fick man inte ut loket från lokhuset (UL21 söder om Strångsjö, 'ingen växel' noterat) till första besiktningen. B5 858 var det däremot inga problem med, det stod i lokhuset i Gistad tillsammans med B5 860. Ett alternativ som kom upp i diskussionerna var tydligen att ta B5 860 som ersättning för 1717. Men av någon anledning blev det inte så, istället kom E2 1123 att gå med B5 858.
Var det så enkelt att man inte hade framförhållning nog att få ut 1717 ur lokhuset eller var det andra orsaker till att E2 1123 kom att dra tåget. 1717 kom att slopas året efter och skrotas 1966. Och vad gjorde att man avstod att använda B5 860, det hade blivit häftigt med två Mellin-kompoundlok...
Finns detta dokument scannat?
L24 1717 Var ett av de första ångloken som blev beredskapslok (totalt 17 st) sent 1952 eller tidigt 1953. Fanns i huvudverkstaden Örebro 1953-05-22 efter genomförd beredskapsreparation. Avsågs att ställas upp inom VIII Distriktet (huvudort Norrköping) senast 1953-06-19.
Loket ställdes upp i f.d Upplagsplatsen 21 Strångsjö där det fanns 1954-09-11 tillsammans med KA8 1686.
Besiktning planerades då gemensamt då av Dbr, Mbr och Vbr genom att transportera båda loken till närmaste driftverkstad för genomgång och provkörning. Detta genomfördes 1954-10-22. Protokoll anger Inga större anmärkningar. Endast mindre rostfläckar i konserveringen. Bedömdes att få ny beredskapsreparation på huvudverkstad.
KA8 1686 däremot befann sig i dåligt skick och kunde inte provköras. Skickades till huvudverkstad för beredskapsreparation och ställdes därefter upp i lokstall, sannolikt Nyköpings lokstall. L24 gick sannolikt tillbaka till Strångsjö lokhus (anges 1957-09-05 stå i lokhus inom 2 Ms)
1963-04-16 skrivelse mellan Fsbr, Mbr, Vbr och Dam att L24 1717 1963-05-07 ska gemensamt kall besiktigas i Linköping tillsammans med B5 858 inför provkörningen av båda loken 1963-05-13. Från Fsbr medverkade inte helt okände Urban Thiel
Strångsjö hade s.k släpväxel till huvudlinjen. Ett arbete att lägga i en släpväxel tog normalt c:a 1 timma förutsatt att alla delar fanns på plats. Normalt sett förvarades dessa intill spåret eller i närheten.
Det torde inte ha med dålig framförhållning att lägga in en släpväxel.
Att lok E2 1123 istället valdes är inte märkligt. Det hade då stått uppställd som beredskapslok sedan 1960 då loket fick sin beredskapsreparation. B5 860 däremot var slopad för skrotning och som verkställdes 1963-06 i Vislanda.
B5 858 och E2 1123 provkördes 1963-05-13 mellan Norrköping och Nässjö. En provkörning med många ånglok som pågick i två dygn mellan Stockholm och Malmö.
L24 1717 anges i de flesta nutida källor som slopad 1964 (skrotad 1966). Det finns dock en slopningsskrivelse från 1965 (har ej uppgifter om innehållet). Loket slopades flera år innan systerloket L24 1718. Möjlig orsak till slopningen (en hypotes) kan ha varit: Bedömt dåligt skick eller en gammal panna. Loket hade sin ursprungspanna kvar från 1907.
Det finns bl.a ett foto på L24 1717 från digitalt museum som anges vara taget i Norrköping 1962. Det kan dock vara vanskligt med tidsåtergivningen i Digitalt museum.
- 1717 L24 1962 Norrköping foto Sveriges Järnvägsmuseum Jvm.KDAJ03974.jpg (138.2 KiB) Visad 689 gånger