Sida 1 av 2
SJ 1154 Bo15
Postat: 16 nov 2024, 15:15
av Carl-Johan
Trevlig kort vagn med boggier mod 91.
- SJ 1154 B015.jpg (121.43 KiB) Visad 661 gånger
foto Staffan Wolter omkr 1960 (oklart var).
Re: SJ 1154 Bo15
Postat: 16 nov 2024, 15:23
av Stig Lagergren
Tack för den bilden. Ser fram emot fler bilder på gamla personvagnar.
Re: SJ 1154 Bo15
Postat: 16 nov 2024, 15:32
av Ola Almquist
Jag tackar också. Bilden är tagen i Gävle. Tornet på Staffans kyrka i bakgrunden.
Re: SJ 1154 Bo15
Postat: 16 nov 2024, 17:42
av Stig Lagergren
Någon (säkert Thomas T) som vet mer om vagnen? Enl. mitt Str. 77 från 1945 var 1154 en BC slopad 1912.
Re: SJ 1154 Bo15
Postat: 16 nov 2024, 18:02
av Jan-Anders Wihrén
Ska det inte vara Bo15 8154 i stället (felnotering av Staffan Wolter?). Någon annan Bo15 med slutsiffror 54 verkar inte passa in. 8154 är f.d. CHJ 601 och vagnen "känns" på utseendet att kunna vara en vagn från CHJ. 8154 var slopad 1/1 1960 (enl SJ str 420 Psv (77:II).
Re: SJ 1154 Bo15
Postat: 16 nov 2024, 18:11
av Thomas Tell
1154 var en tvåaxlig gammal 1800-talsvagn från Västkustbbanan. Detta är nog i stället 1134 som byggdes på Kockums för Göteborg-Hallands Järnväg 1891 som är på bilden.
Vagnen, GHB 618, var lik GHB 634 på bilden här. Vagnen med både andra och tredje klass hade lanternin, dubbelfönster och boggier med träram. Träramsboggierna satt fortfaranade kvar 1914 men byttes sen till modell 91.
BCo2 1134 byggdes 1930 om till BCo5b med elvärme och elbelysning. Då byggdes innersta andraklasskupéxn om till tredje klass och svängdörr sattes upp i korridoren. Vagnen ändrades till hel tredjeklassvagn, Co2, 1937.
En skrivelse till verkstadsföreståndaren i Malmö 7 juli 1945 meddelar att vagnen ombyggas till Co5.
Man gjorde utbyte av murkna stolpar och reglar, korgen gjordes 190mm längre, fick högvälvt tak med våra takändar. Fönster m/38 med Heralyftare ersatte de äldre, värmeledning system Vapor inmonterades, insattes längsgående resgodshylla ritning 29547, el värme och belysning justerades, rörsoffor monterades, då nya långbalkar inlades förlängdes underredet lika mycket som korgen, varefter befintliga plattformsbarriärer kan användes.
Vagnen fick standardutseende likt på färgbilden.
Vagnen fick sin sista storrevision i april 1959 och slopades 1 juni 1965. Skrotad i Vislanda i augusti samma år.
Re: SJ 1154 Bo15
Postat: 16 nov 2024, 18:48
av Thomas Tell
Thomas Tell skrev: ↑16 nov 2024, 18:11
1154 var en tvåaxlig gammal 1800-talsvagn från Västkustbbanan. Detta är nog i stället 1134 som byggdes på Kockums för Göteborg-Hallands Järnväg 1891 som är på bilden.
Vagnen, GHB 618, var lik GHB 634 på bilden här. Vagnen med både andra och tredje klass hade lanternin, dubbelfönster och boggier med träram. Träramsboggierna satt fortfaranade kvar 1914 men byttes sen till modell 91.
BCo2 1134 byggdes 1930 om till BCo5b med elvärme och elbelysning. Då byggdes innersta andraklasskupéxn om till tredje klass och svängdörr sattes upp i korridoren. Vagnen ändrades till hel tredjeklassvagn, Co2, 1937.
Här ritning på systervagnen 1133 från 1907.
Re: SJ 1154 Bo15
Postat: 16 nov 2024, 18:50
av Thomas Tell
Jan-Anders Wihrén skrev: ↑16 nov 2024, 18:02
Ska det inte vara Bo15 8154 i stället (felnotering av Staffan Wolter?). Någon annan Bo15 med slutsiffror 54 verkar inte passa in. 8154 är f.d. CHJ 601 och vagnen "känns" på utseendet att kunna vara en vagn från CHJ. 8154 var slopad 1/1 1960 (enl SJ str 420 Psv (77:II).
Nog står det en 1:a först i numret tycker jag. Tredje siffran är en krumelur som 5 eller 3.
Re: SJ 1154 Bo15
Postat: 16 nov 2024, 21:27
av Jan-Anders Wihrén
Ja, 1134 kan det såklart också stå. Det är svårt att se suddiga siffror på bilder med dålig upplösning och 8154 var bara en gissning från min sida. 1134 verkar i nuläget mera relevant.
Re: SJ 1154 Bo15
Postat: 16 nov 2024, 22:25
av Jan-Anders Wihrén
Efter att ha sökt i mina register så visar det sig att jag faktiskt åkt i Bo15 1134 Eslöv-Malmö C 27/12 1964 i pt 1759 som gick som dubblering E-M till pt 1725 denna dag. Tåget bestod av Dk 339 + F3 2884 + Bo15 1134 + Bo8a 2773 + ABo7a 2480 och jag hann ta en bild av tåget vid uppehållet i Lund. Under färd Eslöv-Lund tog jag också en bild av ornamenteringen vid takfoten i den ena plattformsänden. Båda bilderna bifogas här. Då är det nog vagn 1134 vi ser på den initiala bilden, som sägs föreställa 1154. Eller?