Sida 1 av 1

KÖPING HULT J vagnkorg C 25, Wright & Sons 1854

Postat: 22 nov 2024, 17:11
av Roger Lundberg NBVJ
Efter att vi Inom NBVJ denna höst omhändertagit vår sedan 1992 ägandes KHJ-korg C30, och äntligen har den i vagnverkstaden i Nora, så drar jag mej till minnes att det fanns en liknande vagnkorg i Eskilstuna, som jag såg första gången redan 1971/72, då jag som SJK-yngling hjälpte Ragnar Odeen med att skrapa på SJKs fådda träpersonvagnar.

Vi pratar om det på fikat, och jag går in i min bilddatabas, och sedan så googlar vi fram gatuadressen och går in i maps å sedan streetwiew, och häpp, där står den ff kvar. Fotot är ett år gammalt, och redan dagen efter så åker jag till adressen i Eskilstuna, för att konstatera att den minsann står där i trädgården..

Ägaren blir själaglad att ett museum vill förbarma sig över parets trädgårdsögonsten, och han skänker den på stående fot till NBVJ ;-)

Vad är då detta för individ??

Nu får jag oväntad hjälp av Ragnar Odeens forskningar runt alla vagnskorgar som befann sig i närheten av Eskilstuna.
Ragnar hade fotograferat denna korg i maj och september 1952, fört noter kring vilka individer det var.
I Ragnars filer stod denna korg som ÖKJ B 25.

Om vi sammanställer denna vagns öden och äventyr, blir det;

Tillverkad av Joseph Wright & Sons i Birmingham 1854
Levererad till Skebäcks hamn sommaren 1855 såsom;

KHJ B 7, byggs om och omlittreras ca 1870 till
KHJ AB 7, omnumreras ca 1891 till
KHJ AB 13, byggs om och omlittreras ca 1897 till
ÖKJ C 25, fram till 1909 då korgen säljs och underredet blir
ÖKJ CS 25 och säljs till LKAB 1910.

korgen hamnar på Gredbergsgatan 23 år 1909 i samband med att en villa byggs på adressen av en Lokförare.
Tre andra lokförare bygger sina hus på angränsande tomter och de skaffar vardera en vagnkorg att ha på tomten.. 🙂

Första bilden har Ragnar Odeen fotat 1952
Övriga bilder är mina, två från 1984 och resten från nyss 2024

Vagnkorgen är nu sedan den 18 november 2024 transporterad till Nora där den står intill systervagnen no 30 i värmen och trivs efter 115 år på en villatomt 🥰

Tacksam för kommentarer kring ovanstående

// Roger Lundberg, NBVJ

Re: KÖPING HULT J vagnkorg C 25, Wright & Sons 1854

Postat: 24 nov 2024, 11:21
av Anders Sandgren
Grattis till en fin korg. Sedan gäller det ju att bestämma vilken tid vagnen skall avspegla. Ursprunget är ju en 2kl-vagn vilket även fönstren visar. 3kl-vagnar hade inte så mycket fönster. Men då tarvas en 2kl-inredning. Alternativet är att vagnen får bli någon av sina senare skepnader som 3kl-vagn vilket är historiskt korrekt och kanske lättare att återskapa. Tack och lov behöver inte allt vara originalskick. Genom att inredningen nog saknas finns det ju en frihet att göra vagnen till 2kl, 1-2kl eller 3kl beroende på vad man behöver.
Även färgsättningen påverkas av valet. Vit var den nog aldrig.
Ramverket torde varit i trä från början men kan ha blivit järnunderrede senare. Vet man något om underredet som såldes till LKAB?

Re: KÖPING HULT J vagnkorg C 25, Wright & Sons 1854

Postat: 24 nov 2024, 11:35
av Roger Lundberg NBVJ
Vi har den andra korgen, C 30, som kompletterar bilden av hur bänkar, mellanvägg, belysning, ventilation, originalgolv, värmeanordningar, handtag och beslag skall se ut.

C 25 bidrar med två sorters sittbänkar, tillverkarskyltar, beslag mm.

De två korgarna kommer att leda in oss på en skaplig kunskapsväg.

Ett korrekt underrede på gång. Undereden/ramar till dessa, är utförda i Ek med metallförstärkningar.

Hur vagnarna kommer att te sej beträffande inredning får respektive vagns öden avgöra.

C 30 är bäst bevarad map inredning, där mellanvägg och komplett golv ff är intakta.

Re: KÖPING HULT J vagnkorg C 25, Wright & Sons 1854

Postat: 24 nov 2024, 14:23
av Björn Arvidsson
Anders Sandgren skrev: 24 nov 2024, 11:21 Grattis till en fin korg. Sedan gäller det ju att bestämma vilken tid vagnen skall avspegla. Ursprunget är ju en 2kl-vagn vilket även fönstren visar. 3kl-vagnar hade inte så mycket fönster. Men då tarvas en 2kl-inredning. Alternativet är att vagnen får bli någon av sina senare skepnader som 3kl-vagn vilket är historiskt korrekt och kanske lättare att återskapa. Tack och lov behöver inte allt vara originalskick. Genom att inredningen nog saknas finns det ju en frihet att göra vagnen till 2kl, 1-2kl eller 3kl beroende på vad man behöver.
Även färgsättningen påverkas av valet. Vit var den nog aldrig.
Ramverket torde varit i trä från början men kan ha blivit järnunderrede senare. Vet man något om underredet som såldes till LKAB?
Målade vart korgarna högst troligt sedan de blivit uthus. Detta med vetskapen om att vagnarna är teakklädda

Re: KÖPING HULT J vagnkorg C 25, Wright & Sons 1854

Postat: 24 nov 2024, 19:49
av Richard Loe
Joseph Wright and Sons började bygga passagerarvagnar år 1836, och flyttade till Saltley strax utanför Birmingham år 1844. För att ta in extra kapital ombildades bolaget till Metropolitan Railway Carriage & Wagon Company Limited år 1862 och blev år 1929 Metropolitan Cammell när dom tog över Cammell Lairds järnvägstillverkning.

Underreden till vagnarna var konstruerade i trä, och det finns en samtida Wright vagn som är komplett i ett australiensiskt museum:

https://collection.powerhouse.com.au/object/208535