S1 1928 i Bollnäs - 1970 -

lars moberg
Inlägg: 198
Blev medlem: 23 dec 2023, 01:00

S1 1928 i Bollnäs - 1970 -

Inlägg av lars moberg »

x665   S1 1928   Bollnäs   9-7-70   16.JPG
x665 S1 1928 Bollnäs 9-7-70 16.JPG (128.28 KiB) Visad 1596 gånger
©Lars
Anders Sandgren
Inlägg: 209
Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37

Re: S1 1928 i Bollnäs - 1970 -

Inlägg av Anders Sandgren »

Är det en E10 som står bakom?
Anders Sandgren
Inlägg: 209
Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37

Re: S1 1928 i Bollnäs - 1970 -

Inlägg av Anders Sandgren »

Det skulle kunna vara E10 1743, se JvmKDAJ08448
https://digitaltmuseum.se/021018125626/ ... ia?slide=0
Conny Sernfalk
Inlägg: 81
Blev medlem: 23 dec 2023, 19:42

Re: S1 1928 i Bollnäs - 1970 -

Inlägg av Conny Sernfalk »

Stämmer! det är E10 1743. E10 1741 kan uteslutas då det ännu inte anlänt till Bollnäs som driftånglok.
Ulf L Eriksson
Inlägg: 79
Blev medlem: 19 dec 2023, 21:00
Ort: Luleå

Re: S1 1928 i Bollnäs - 1970 -

Inlägg av Ulf L Eriksson »

Conny Sernfalk skrev: 11 jan 2024, 11:03 Stämmer! det är E10 1743. E10 1741 kan uteslutas då det ännu inte anlänt till Bollnäs som driftånglok.
Var hade E10 1741 då varit på utflykt?
Vid eget besök i Bollnäs 1969-06-21 fanns där 1741 under ånga, vilket resulterade i en omfattande svit av bilder på ånglok i drift utan uppenbart samband med provkörning eller utflykt för nostalgiker.
Conny Sernfalk
Inlägg: 81
Blev medlem: 23 dec 2023, 19:42

Re: S1 1928 och övriga ånglok i Bollnäs 1970 - 1971

Inlägg av Conny Sernfalk »

Ulf L Eriksson skrev: 11 jan 2024, 19:51
Conny Sernfalk skrev: 11 jan 2024, 11:03 Stämmer! det är E10 1743. E10 1741 kan uteslutas då det ännu inte anlänt till Bollnäs som driftånglok.
Var hade E10 1741 då varit på utflykt?
Vid eget besök i Bollnäs 1969-06-21 fanns där 1741 under ånga, vilket resulterade i en omfattande svit av bilder på ånglok i drift utan uppenbart samband med provkörning eller utflykt för nostalgiker.
Loket på bilden är E10 1743. Jag har ett foto taget någon vecka innan där det klart framgår att det är 1743 som står bakom S1 1928.
Din bildserie på E10 1741 från 1969-06-21 är f.ö mycket trevlig. Loket var driftånglok då inom distriktet. 1969-07-11 var loket dock tillbaka till Mora noret.
1741 tycks ha rört på sig mellan 1966 - 1969 mellan främst Mora Noret och Bollnäs. Mellan 1969-07 och 1970-08 finns dock 8 observationer av loket och samtliga är i Mora Noret (som driftlok).
1741 verkar ha haft en gles tjänst sista åren. Tjänstgjorde dock i SJK tåg 1970-10-25 Falun - Kil. Någon gång därefter blev loket stadigt stationerat i Bollnäs som driftlok och ersatte då 1743. Fanns under alla omständigheter i Bollnäs fr.o.m. våren 1971. När jag besökte Bollnäs då stod det kallt inne i lokstallet.
Perioden blev dock kort för 1741 och loket avfördes som driftlok redan 1972-01-01. Då avvecklades SJ:s sista lokstation för oljeeldade ånglok.

Det finns flera observationer av E10 1743 i Bollnäs under 1970 som styrker att det var Bollnäs driftånglok då (men inte alltid under ånga) . Var t.ex. i drift 1970-06-22. När 1743 blev avlöst av 1741 1971 tycks loket ha hamnat permanent utomhus i avställt skick. Alla underlag tyder på att loket stod kvar i Bollnäs fram till transporten för skrotning i Kalmar 1974.
Även B 1321 var driftånglok i Bollnäs fram till 1971-09-01. Utöver detta var B 1428 och S1 1928 också driftlok vid Bollnäs men avställdes tidigare. 1428 avställdes 1969 och 1928 c:a 1968.
Skriv svar