Bild på banvakt från 1860-talet? (Fotografier/bildfrågor)

av Anto, Sunday, June 11, 2023, 17:12 (322 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Tack för svar. Ja, det är onekligen att bra steg att ta från Västergötland till Gotland, men Carl August verkar i alla fall ha bott på minst ett ställe till, innan han som du säger blev en av de första banvakterna på Gotland. 1873 får jag fram i kyrkoboken från Fredsberg att han flyttat till eller flyttat från (lite osäkert vilket) Långkärr. Det finns tydligen en plats i Södermanland och en på Öland som heter så, men jag har inte fått fram om någon av dessa haft järnväg. Ska sägas att han hade en bror som flyttade till Stockholm, så en viss rörlighet fanns i familjen.

Det verkar dock vara ett hugskott att mannen på min fotografi var järnvägare när bilden togs, även om det skulle kunna vara en ung Carl August. Skärmmössor var en vanlig huvudbonad på arbetare. Men jag kan undra varför den skulle vara med på bilden. Vad vill man visa med det?

Sedan att järnvägare alltid hade märke i mössan. Jag hittade en bild på lokförare och eldare från 1890-talet, och där är det en som inte har något märke, men fin kostym. Och den mannen ser lite yngre ut än de andra.

Jag vill också skriva att min numer avlidne pappa Tore Andersson jobbade på SJ i Hallsberg i nästan 40 år mellan 1951-1989. Först på bangården som växlare och sedan som konduktör/tågmästare, så det är roligt att veta att han inte var den första järnvägare i släkten.

[image]


Hela tråden: