Södra Lidingöbanan! (Bana)

av Gunnar Ekeving, Saturday, November 20, 2010, 01:09 (4907 dagar sedan) @ BKN

SSLidJ var officiellt järnväg från 1949 fram tills häromåret. Banan trafikerades visserligen av spårvagnar (och godståg) men trafiken reglerades ändå på ett järnvägsmässigt sätt. Alltnog, jag har sparat en tidtabell från 1970, och då rullade måndag - fredag ungefär 190 tåg (ca 95 tågpar) på enkelspårssträckan Brogrenen - Baggeby. På enkelspåret bortom AGA var det något färre tåg genom att fyra turer vände i AGA.

Turtätheten i persontrafik var tio minuter ungefär klockan 6 - 9 och 16 - 18, övrig tid 15 minuter, före kl 6 och efter midnatt dock glesare. Därtill alltså de tåg som bara gick Ropsten - AGA. Talet 190 tåg baserar sig på att det kanske rullade fyra godstågspar per dag; Ankarbergs bok nämner maximalt 10 - 12 godståg (vilket väl skall tolkas som 5 - 6 tågpar), men 1970 hade godstrafiken minskat något.

Vid denna tid var det dubbelspår över Lidingöbron, däremot började enkelspåret redan vid Brogrenen, vilket syns till vänster på bilden nedan (dock tagen flera år senare, 1974)

[image]

Jag påstår alltså att Lidingö hade hårdare belastade enkelspår än både Stäket, Södertälje, Engelbrektsgatan och Hultsfred:-)


Hela tråden: