Sveriges mest trafikerade enkelspår? Då och nu... (Bana)

av Hans B. Keller, Karlstad, Saturday, November 20, 2010, 02:41 (4907 dagar sedan) @ Säo-talibanen

Vill minnas att i SJ hundraårsskrift 1956 anges att bstr Örebro-Frövi var det mest trafikerade enkelspåret vid SJ innan dubbelspåret blev klart några år tidigare.

Enligt tidigare Banverket och nu senast Trafikverket, lär Karlstad C-Kil vara ett av de mest trafikerade enkelspåren. Redan under projektering är ett dubbelspår från Kil och ca 3 km österut. I dagens NWT (fredag 19/11) är en artikel i ämnet, där det omtalas att mötesspåret i Skåre skall förlängas. Fn är maximal kapacitet ca 95 tåg/dygn. Önskvärd kapacitet ligger på ca 125 tåg/dygn.

Egentligen skulle det behövas ett mötesspår till mellan Kil och Skåre, men platsen, vid fd Hynboholm hp, är olämplig pga stigning/lutning.

Berörda instanser är dock ense om att på sikt behövs dubbelspår hela vägen Kil-Karlstad. Faktorer som påverkar är dock planerna på den sk "Vålbergsrakan", en direktlinje Karlstad-Vålberg. Byggandet av denna linje har stötts och blötts i mer än 10 års tid. Linjedragningen påverkas bla av utbyggnaden av E18 till motorväg liksom utvecklingen av Bergviks köpcentrum väster om Karlstad. Under året har också oroliga fastighetsägare hört av sig till massmedia, sedan de fått indikationer om att de skulle få en järnväg över tomten! Att sedan Kils kommun inte vill se "Rakan" byggd, utan hellre ett dubbelspår, är en politisk aspekt på problemet.

Ett annat problem är trafiken till Skoghall. Fn måste tåg från/till Kil gå in till Karlstad C för rundgång. Detta skulle lösas med ett triangelspår vid Våxnäs, vilket även diskuterats ur miljöaspekter. När nu kemiska industrin i Skoghall lagts ned, är måhända miljöfaran mindre.

Även linjen Karlstad C-Laxå/Hallsberg har kapacitetsproblem med återkommande förseningar för X2000-tågen. Senaste nytt här är att man tänker tllsätta en "lots" som skall leda dessa tåg så att de blir rättidiga!/HK


Hela tråden: