Deprecated: Function strftime() is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/gamlaforum/inlagg.php on line 51 Gamla Järnvägshistoriskt Forum - Re: Fler sorters stridsvagnshinder, även smalspår!

<< Till Järnvägsmusei Vänner

Gamla Järnvägshistoriskt Forum

Till (nya) Järnvägshistoriskt Forum >>

Åter till forumets huvudsida
Observera att detta forum är stängt för nya inlägg

Re: Fler sorters stridsvagnshinder, även smalspår!

av Carl-Erik Olsson fredagen den 11 februari 2005 Micke S: Stridsvagnshinder, hur var de tänkta att funka?
Skribentens e-postadress

>På historiska järnvägsbilder kan man ibland se s.k. stridsvagnshinder, de ser ut som en stor betongklump med järnvägshjul liggande vid sidan av spåret. Jag antar att de var avsedda att flyttas (fällas?) upp på eller ut på spåret t. ex. vid någon bro, men hur skulle det gå till? Det kan ju vara besvärligt att rekvirera en kranvagn när den lede fi flåsar en i nacken. Var de lätta att få upp/ut så borde de ju vara lätta att plocka bort. Vari ligger försåtet? Vad var hjulen till för? Kort sagt hur var det tänkt? Hemma i Skåne var dylika spärrar ovanliga, men en med den hos JÅÅJ identisk spärr fanns för möjlighet att blockera Falsterbobanan, strax innanför bron. Denna var försedd med hjulpar av malmvagnsmodell (typ IV?), alltså lite grövre och längre axeltappar med glidlager och vanliga smörjdynor och de vanliga nästan plana boxlocken utan påfyllningslock. Vid vårt besök där på 70-talet var en kontrollerad box helt torr med till synes ny oljeburk av plåt och en helt ny smörjdyna, som alltså inte skulle gjort någon som helst nytta i ett s k läge. Det måste ha varit mycket svårt att skjuta ut dessa hinder över linjen då.Hamma i Hälsingborg var vi som växte upp omkring hamnen och Färjestationen vana vid alla dessa hinder, tankspärrar, som de också ibland kallades. Det fanns speciellt i denna stad en mängd sådana, uppenbarligen för att försvåra för en i hamnen landstigen fiende att ta sig inåt landet. Den som per gummihjul har färdats upp mot dagens E4 på Hälsovägen har säkert inte kunnat undgå att lägga märke till de hinder som i alla fall tidigare kantade vissa sträckor där innan kommunens hysteri rev bort mänder av dem, liksom många bunkrar, "fort", som ingick i "Per Albin-linjen"

Om befäsn


Hela tråden: