Deprecated: Function strftime() is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/gamlaforum/inlagg.php on line 51 Gamla Järnvägshistoriskt Forum - Re: Trafikplatser m m på Värtabanan?

<< Till Järnvägsmusei Vänner

Gamla Järnvägshistoriskt Forum

Till (nya) Järnvägshistoriskt Forum >>

Åter till forumets huvudsida
Observera att detta forum är stängt för nya inlägg

Re: Trafikplatser m m på Värtabanan?

av KM återigen måndagen den 24 december 2007 Carl-Axel Schiller: Re: Trafikplatser m m på Värtabanan?

>>>>>Kollade i Jv-data: P-trafik endast 1908-13! Militärtåg dock t o m 1918.
>>>>>Det var som katten.
>>>>Mycket katten zwinker
>>>>för därmed sagt att proven med eldrift 1905-1907 försiggick med endast godståg.
>>>>Det tror jag inte på.
>>>>Finns det inte ett foto på någon av elmotorvagnarna vid Albano station förresten?
>>>>SI
>>>"Från 1908" tycks endast gälla Tomteboda - Norrtull. Sträckan Stockholm C -Karlberg - Norrtull - Värtan trafikerades med persontåg från 1882 enligt Järnvägsdata. Enligt "Tågtidtabellen" somrarna 1887 och 1895 gjordes uppehåll förutom vid nämnda platser även vid Stallmästargården, Albano och Ugglevikskällan.
>>Aha. Uppg. i "Gula" Jv.data från 1992 är alltså ofullständiga?
>Nej. Samma uppgifter 1992 och 1999:
>"Öppn 15.5.1882 Karlberg - Värtan, 6 km, allmän trafik och Tomteboda - Norrtull, 1 km, godstrafik
>....
>1908 Tomteboda - Norrtull, persontrafik."
>Tidigare i tråden (som började med Stockholm Ö ställverk) efterfrågades rörelseform för trafiken till och från Stockholm Ö:
>Värtabanan med sidobana till Stockholm Ö trafikerades som "bispår" med bispårståg som framfördes enligt (förenklad) tidtabell åtminstone fram till 1950-talet. Bispår och bispårståg fanns i säkerhetsordningen till 1959. När spåret Albano - Stockholm Ö revs upp var Stockholm N - Värtan vutbana.Tack - det gäller att man läser ordentligt...!Varför utgick inte lokaltågen från Cst? Ngn som har en aning... Eller gjorde dom kanske det ändå? Var Karlberg redan då en enkel hpl? På samma ställe som idag??


Hela tråden: