Deprecated: Function strftime() is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/gamlaforum/inlagg.php on line 51 Gamla Järnvägshistoriskt Forum - Re: Stridsvagnshinder, hur var de tänkta att funka?

<< Till Järnvägsmusei Vänner

Gamla Järnvägshistoriskt Forum

Till (nya) Järnvägshistoriskt Forum >>

Åter till forumets huvudsida
Observera att detta forum är stängt för nya inlägg

Re: Stridsvagnshinder, hur var de tänkta att funka?

av mamma Ulla tisdagen den 8 februari 2005 Micke S: Stridsvagnshinder, hur var de tänkta att funka?

>På historiska järnvägsbilder kan man ibland se s.k. stridsvagnshinder, de ser ut som en stor betongklump med järnvägshjul liggande vid sidan av spåret. Jag antar att de var avsedda att flyttas (fällas?) upp på eller ut på spåret t. ex. vid någon bro, men hur skulle det gå till? Det kan ju vara besvärligt att rekvirera en kranvagn när den lede fi flåsar en i nacken. Var de lätta att få upp/ut så borde de ju vara lätta att plocka bort. Vari ligger försåtet? Vad var hjulen till för? Kort sagt hur var det tänkt?
>På nedanstående länk finns både en bild och målande beskrivningar av historiken, dock ingenting om själva funktionen hos denna typ av anordning.
>Frågan även ställd i vår kära gamla postvagn med sina kålmaskar och Rc-lok.
>Hälsar och undrar Micke S som önskar detta forum lycka till.Man kan inte se det riktigt på den här bilden, men det ska finnas två stycken räler också, stuvade under vagnen. De rälerna ligger kvar på det stridsvagnshinder av samma typ som finns norr om Bengtsfors. Rälerna skulle placeras som en bro mellan betongblocken, och sen kunde man rulla ut vagnen så att den spärrar framfarten. Stridsvagnshinder i allmänhet är inte definitiva stopp för stridsvagnarna, bara ett rätt besvärligt moment som hejdar framfarten ett tag. Under "uppehållet" är man då ett enklare mål för soldater som ligger och trycker i närheten.


Hela tråden: