Explosion i Ljusdal (Elektrifiering/elektrisk drift)
Det har var alltså raffens egen brandkår ?
Stämmer.
Den vanliga kåren kanske inte är så van med vattenångans effektivitet så att de kanske inte kommer att tänka på dess effektivitet ?
Vet ej, tillgången är ju som sagt ett problem. Men ett vattensprinklersystem som ersätts med ett ångsystem där förvärmt vatten (via fjärrvärmenätet, direkt eller växlat) förångas genom en för ändamålet anpassad flashvärmare skulle nog vara riktigt lyckat ur restvärdessynpunkt. Personsäkerheten kan förstås vara ett frågetecken, om syret räcker eller inte. Flyktvägar måste fungera.
Brukar även vara svår brist på vattenånga när en vanlig brandkår kommer till brandplatsen... inte så värst vanligt med stora ångpannor som gärna lämnar ifrån sig några kubik ånga...
Inte idag nej.Denna har förstås inte i förstahandssyfte att ge ånga till släckning.
Men smältpluggen i fyrboxen (äntligen uppe på spåret igen) blåser inte (enbart) ut fyren, den släcker den eftersom vattenånga tränger undan syre. Det är därför det är en så fiffig idé med en smältplugg.
Trafik (Hjo) har en vid återuppbyggnaden installerad ångsläckning i maskinrummet.
Regeln beträffande den kan sägas vara:
ENDAST maskinpersonal får aktivera ångsläckningen !!
1 cm vatten från pannan lär släcka både fyren och en oljebrand i maskinrummet.