Slipersfråga (Bana)
En ny träslipers i bra grusballast bedöms hålla ca 30-45 år i museijärnvägsdrift.
På ULJ har vi under den senaste 8 åren bytt ut en stor mängd slipers.
På flertalet av det utbytta sliperna har det funnits årtalspikar.
Det som dominerar är senare delen av 50-talet och 1961. Efter 1961 slutade årtalspikar att användas. Trots sin ålder är sliprarna i förvånandsvärt bra kondition, de är naturligtvis slut som slipers, men håller oftast ihop och är massiva i träet. Det skador som gör att de byts ut är förlorat spikfäste, oftast med röta under underläggsplattorna. Naturligtvis finns det andra skador...
När det gäller jordmån, så har jag under årens lopp gjort en liten kontrovisell iaktagelse.
Det slipers som håller längst återfinns oftast i fuktig miljö, till exempel skuggiga partier med tämligen hög halt med löv som topp över grusballasten. Oftast släpper då inte gruset igenom all fukt utan en viss fukthalt binds kvar.
Till slut blir dock slipern mjuk och underläggsplattorna kan sjunka med till ungefär halva tjockleken av slipern, men slipern håller fortfarande spårvidden!!! Livslängden kanske ökar med 10 år jämfört med en hög bank med bra dränering, utan skugga...
I det senare fallet är det oftast rötan som tar kål på slipern, medans i det första nämnda, så är det nednötningen som gör att slipern måste utbytas.
Mvh
Sven Andersson
Banchef ULJ