elektrisk drift på MÖJ FVÖJ (Elektrifiering/elektrisk drift)
Snabbt sammanfattat så hade eldriften på MÖJ följande historia:
Klockrike-Borensberg 1908 (från början med 5000 V, 25 Hz AC, ändrat 1915)
Linköping-Fågelsta 1915 (det var nu övergången till 10000 V, 25 Hz AC skedde)
Fornåsa-Motala 1915
Fågelsta-Vadstena 1921
MÖJ beställde förutom lok och motorvagnar även två Hilding Carlsson-rälsbussar för eldrift, litt Yoa1p men dessa fick en väldigt kort karriär. Då SJ hade tagit över banorna konstaterades att de fasta anläggningarna för eldrift behövde upprustas. SJ å sin sida såg ingen större ekonomi i detta utan valde att gå över till dieseldrift 1956 för de sista årens trafik. Banorna som hade varit elektrifierade lades huvudsakligen ner under 1962-63, kvar blev endast snutten Fågelsta-Vadstena.
Som kuriosa kan nämnas att det står kvar enstaka kontaktledningsstolpar på Vadstena bangård. Vill du se mer av denna eldrift rekommenderas filmen om "Smalspåren i Östergötland" på SVT Öppet arkiv. En mycket trevlig film totalt sett! :-)