25 Hz - 15 Hz og 16 2/3 Hz (Elektrifiering/elektrisk drift)
Interessant tråd - også for (noen) nordmenn. I Norge ble jo den private Thamshavnbanen elektrifisert alt i 1908 med 6,6 kV og 25 Hz hvilket den hadde til nedlegging i 1974. Denne bane er forøvrigt gjenoppstått som museumsbane fra 1983 og har ett lok, nr 2 fra 1908 i drift og interessant nok sannsynligvis verdens eneste salongmotorvogn fra samme år i fortsatt drift. Gå gjerne inn på museets hjemmeside www.oi.no OI = Orkla industrimuseum som Thamshavnbanen er en del av. Museet har også 2 ASEA-lok levert i 1918, og ett av disse går dagligen i tog om sommeren.
I Norge ble de første ellok - el 1(1922) og el 5(1926) levert for både 15 og 16 2/3 Hz. El 1 har aldri gått på 15 Hz, men det har el 5 gjort. Rånåsfoss kraftverk som leverte strøm til Hovedbanen leverte de første år 45 Hz til jernbanens omformer på Alnabru i Oslo.
Hvis man leser beslutet fra 1913 i Preussen om felles norm for elektrifisering av jernbaner var det ikke uvanlig med 45 Hz i landfordelingsnett (i Tyskland?) og som kjent er 15 en 3-del av 45 (Hz) Senere ble det tydligvis (mer og mer) vanlig med 50 Hz og da ble det vel vanlig også med 16 2/3 Hz som frekvenstall for jernbanedrift også ettersom det ble vanskeligere å fremstille 15 Hz fra 50 Hz.