Deprecated: htmlspecialchars(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php on line 252 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 217 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 218 25 Hz - 15 Hz og 16 2/3 Hz - 2008 - 2023 års Järnvägshistoriska forum

25 Hz - 15 Hz og 16 2/3 Hz (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Morten Tranøy @, Oslo, Norge, Wednesday, September 10, 2008, 11:24 (5937 dagar sedan) @ s svensson

Interessant tråd - også for (noen) nordmenn. I Norge ble jo den private Thamshavnbanen elektrifisert alt i 1908 med 6,6 kV og 25 Hz hvilket den hadde til nedlegging i 1974. Denne bane er forøvrigt gjenoppstått som museumsbane fra 1983 og har ett lok, nr 2 fra 1908 i drift og interessant nok sannsynligvis verdens eneste salongmotorvogn fra samme år i fortsatt drift. Gå gjerne inn på museets hjemmeside www.oi.no OI = Orkla industrimuseum som Thamshavnbanen er en del av. Museet har også 2 ASEA-lok levert i 1918, og ett av disse går dagligen i tog om sommeren.

I Norge ble de første ellok - el 1(1922) og el 5(1926) levert for både 15 og 16 2/3 Hz. El 1 har aldri gått på 15 Hz, men det har el 5 gjort. Rånåsfoss kraftverk som leverte strøm til Hovedbanen leverte de første år 45 Hz til jernbanens omformer på Alnabru i Oslo.

Hvis man leser beslutet fra 1913 i Preussen om felles norm for elektrifisering av jernbaner var det ikke uvanlig med 45 Hz i landfordelingsnett (i Tyskland?) og som kjent er 15 en 3-del av 45 (Hz) Senere ble det tydligvis (mer og mer) vanlig med 50 Hz og da ble det vel vanlig også med 16 2/3 Hz som frekvenstall for jernbanedrift også ettersom det ble vanskeligere å fremstille 15 Hz fra 50 Hz.


Hela tråden:

 


Time: 249
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 1086
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1325
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2672