Statens modelljärnvägar (Elektrifiering/elektrisk drift)
som vi sett i en tidigare tråd var affärsverket Statens Järnvägar från 1920-talet och framåt ofta representerat på utställningar. Då var ett diorama med modelltåg vanligen en centralpunkt i utställningen.
I flera fall tycks man ha haft en modell av tågfärja; denna ritning från Sveriges Järnvägsmuseum visar kopplingsschema till ett lok på en sådan modellanläggning:
I Göteborg 1923 var det en tämligen enkel dubbelspårig rundbana
1927 hade man kompletterat med buss, bil, tågvissla och ringklocka. Klockan användes antagligen i vägskyddsanläggningen vid plankorsningen. Jag har inte studerat kopplingsschemat i detalj, men det tycks ha funnits någon anordning som hindrade gummihjulsfordon från att passera plankorsningen när signalerna visade stopp mot vägen. Det ansågs väl olämpligt att alltför påtagligt demonstrera riskerna med att inte stanna sin bil eller buss när det blinkar rött och klockorna ljuder :-) Denna anläggning hade bara ett tåg.
1928 hade man två tåg, bil och buss, vissla och klocka. Mycket aktion på liten yta!
I Bukarest fick man dock klara sig med ett tåg, buss och bil saknades. Kanske hade det ena tåget trots säkerhetsanordningarna kolliderat med bussen och bilen och därmed decimerat fordonsparken?
Samtliga ritningar från Sveriges Järnvägsmuseum