Hur mycket vind klarar en vägbom innan den blåser av? (Bana)
Förr i tiden, på 50 talet t,ex, var ju bommarna runda trästolpar och lika långa som vägen var bred.Varför man började med halvbommar var,enligt den tidens motivering,att ingen skulle fastna mellan bommarna på spåret , utan att ha möjlighet att slinka ut.Är man normal i huvudet och ingen halvidiot eller högre upp på skalan , så stannar man givetvis när signalerna visar att bommarna skall fällas. Hörde aldrig talas om att några bommar blåste av eller blev sönderkörda på den tiden.Inte långt ifrån där jag bodde fanns två övergångar på Sannegårdsbanan.I Agnesberg, på vägen till färjan vid Nyebro, fanns, förutom bommar, även ett slags järngaller som hängde i bommen och följde med upp och ner.Nitningen medgav att gallret s.a.s. fälldes in mot bommen när den var uppe. Gallret var för att förhindra att man kröp under. Konstig mani en del hade.De satte livet på spel för ett par minuter.:-) Sune