Mera SDJ! (Bana)
Jag tror att det är lite misstag i det hela. Det fanns den lite större typen av monogram med snirklade bokstäver med både BSJ och SDJ med dalpilar över.Gamla SDJ are kallade dessa runt 1960 för konduktörsmärken.Tydligen hade konduktörerna haft sådana i sina mössor,därav benämningen.Så fanns det det vanliga märket med bokstäverna SDJ inflätade i varandra,bestående av vanliga versaler.GDJ hade samma typ.Dessa bars av stk och jvg tjm som ej var befordrade till knt eller högre.Knt och uppåt hade vinghjul med dalpilarna över.Förgyllda för sts och uppåt,försilvrade för knt - stm.Bv hade plåtar med förstnämnda monogram. När BSJ gick upp i SDJ försvann naturligtvis BSJ monogrammen och SDJ tog över med dalpilarna.Förmodligen då 1914. Tidigare hade man vinghjul med en mindre modell av konduktörsmärket, åtminstone vid SDJ.Finns väl skäl anta att samma färhållande rådde vid BSJ.1945 kom det en skrivelse att man skulle anpassa uniformsreglementet i överensstämmelse med SJ beträffande galoner m.m. och förrådet skulle inte längre tillhandahålla de olika banornas monogram ,utan allt skulle ersättas med BJ märket.och alla tränsar knappar m.m. skulle vara gula.Dock fick inget kasseras som var användbart utan ersättas med "guld" enbart om det var förslitet och måste bytas ut,så vid den tiden förekom nog en salig blandning.Dock måste knappar emblem och tränsar vara av samma slag d.v.s antingen silver eller guld.Vet inte om jag förklarat förståeligt.Uppgiften om märkena är hämtade ur mina egna samlingar.:-) Sune