Mera SDJ! - Segerström borta?? (Bana)
Ehh... vart tog mitt svarsinlägg vägen...???
OK, grrr - skriver på nytt då:
Tack, Sune - stämmer bra med mina observationer. Fast det var en nyhet att även ensamma monogram kunde ha dalpilar; stiligt värre!!
Du är allså ganska säker på att vinghjul m pilar kan ha förekommit så sent som 1946-47?
SDJ-monogrammen finns på bild i TÅG 6-7 2001, sidan 25. Jfr GDJ:s där - kan SDJ oxå ha haft olika storlekar?
Jag har ett försilvrat vinghjul m pilar i nyskick; sitter i "uniformsvisningslådan" inne i utställningen i Mariefreds godsmagasin - låddan gick inte att öppna då Stig Segerström och jag pillrade med att ta div. foton till TÅG-artikeln. Annars ser pilarna ut ungefär som i landskapsvapnet, men inte korslagda i 90 graders vinkel, som i vapnet, utan "plattare" = 30-40 grader.
Vinghjulen på sid 22 i art. är allihop 1899 års standardvinge - innan dess var vinghjulen lite mera slokande, precis som SJs äldre var. Förekom sådana på SDJ med både pilar och monogram?
Nån sa häromdagen att Stig Segerström var avliden, är det riktigt? Tråkigt isåfall - han var en duktig fotograf, som bidrog med mycket bra bilder till både TÅG och ÖSLJ-nytt.