Industrispåret Motala C-Electrolux, bild på bron. (Bana)
Manöverinstruktion:
1 Kontakta växlingen över radio/VHF eller mobiltelefon
2 Vrid om k-nyckel i brokuren
3 Lägg på spärr på strömsidan och lossa spårledningskontakt
4 Lägg på spårr på stationssidan och lossa spårledningskontakt
5 Lås upp föreglingen mitt på bron och manövrera densamma
6 Veva domkraften på stationssidan
7 Manövrera eländet mitt på svängpelaren (dvs spring X varv med handvev)
8 Släpp på båtarna
9 Gör allting baklänges igen...
Under lågsäsong hade brovakten Motala hand om bro och sluss vid hamnen samt "riks 50" och järnvägsbron som manövreras från brotornet vid "riks 50" där även Charlottenborgsbron fjärrstyrs ifrån. En lyckad dag så ösregnade det och så skulle växlingen upp två gånger, en på förmiddagen och en på eftermiddagen, varvid man ofta fick öppna en gång när de var uppe vid Elektrolux bara för att få göra det så många gånger som möjligt...
Under kanalsäsong var normalläget att bron var i "båtläge" och att växlingen hörde av sig när man ville passera...
Daniel (brovakt 1995-1997)