Var gick egentligen industrispåret Motala C-Electrolux? (Bana)
Så här skriver järnväg.net
Undansvängt
Bron i Motala är en svängbro, årsmodell 1974. Bortom denna syns ytterligare en svängbro - denna står dock i permanent öppet läge. Den är idag känd som "Electroluxbron" men tillhörde ursprungligen ännu en av de smalspåriga järnvägarna i Östergötland. Linjen mellan Fornåsa och Motala lades ned 1962 men sträckan mellan Electroluxfabriken och Motala C breddades till normalspår och användes ända fram till 1997.
Undertecknad hade först ingen aning om detta spår förrän vi efter besök i den vid det här laget säkert kända metropolen Jakobshyttan förra våren på väg söderut befann oss vid en snabbmatsinrättning med samma begynnelsebokstav som staden Motala på Södra Allén 3, och då strax intill såg en misstänkt järnvägsbank med tillhörande lång bro med plåtbalkar över Strandvägen och intilliggande vattendrag.
En sådan måste naturligtvis utforskas, varvid det befanns att bron var avspärrad av ett byggstaket och att det växte rikligt med buskar i spåret åt andra hållet. Där låg då spåret kvar kanske någon kilometer, men så långt som den länkade kartan visar om man zoomar in i den fick vi inte intryck av att det fanns kvar. Hur mycket finns i verkligheten kvar av spåret idag? Något synligt på industriområdet?
http://www.hitta.se/SearchCombi.aspx?vad=&var=motala
/undrar CEO
PS: Det sägs att den av dåvarande HVJ omhändertagna och renoverade vagnen SJ C3c 1578, numera av FVJ utlånad till SvJvm i Gävle, hittades som något slags personalvagn vid Electroluxfabriken i mitten av 1970-talet. Vet någon om det fanns några andra intressanta fordon där på den tiden?