El och Diesel i samma lok - Saltsjöbanan (Fordon: allmänt)
XF 24 hade - i varje fall på senare år - möjlighet till matning både från kontaktledning och dieselaggregat. 1976 tog jag denna bild i Neglinge:
Fordonet byggdes av banans egen verkstad och togs i bruk 1946. Det räknades då som motorvagn, och hade ett resgodsutrymme. I en beskrivning som järnvägen 1942 skickade till Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen nämns inget om dieseldriftsmöjlighet. 1958 fick SSnJ från VoV tillstånd att ta loket XF 24 i bruk - kanske efter att dieselaggregat byggts in i det tidigare bagageutrymmet? En sådan ändring kunde ju tänkas ha medfört att man övergick till att beteckna fordonet som lok och inte motorvagn, och kanske ansågs det onödigt att ändra litterat. Det stora dieselelektriska loket som SSnJ på 1960-talet tog över från SJ (tidigare SNJ) hade däremot littera ÄF, precis som tidigare vid Nynäsbanan. Även SJ hade tidigare Ä som huvudlittera på motorlok, och F i ÄF kanske indikerade att det faktiskt fanns ett litet resgodsutrymme?