Deprecated: htmlspecialchars(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php on line 252 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 217 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 218 Rälsbussar broms - 2008 - 2023 års Järnvägshistoriska forum

Rälsbussar broms (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Torbjorn_Forsman, Friday, December 04, 2020, 21:17 (1627 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Det var vakumbroms på HC så länge man körde bensinmotorer.
Det funkar inte på dieslar, som då var vakumreglerade, dvs insprutningen
var ställd för att ge ett konstant tryckfall över gasspjället i insuget.


Fanns det rälsbussar med genomgående vakuumbroms, alltså även till ev släpvagn? Eller byggde man om till tryckluft när detta blev aktuellt?

Eller det är kanske en komplicerad fråga med ungefär lika många svar som det fanns släpvagnar...

En annan intressant fråga är om man kunde behålla vakuumbromsen när bensinmotorerna konverterades till gengas under kriget.
Man brukar inte alls kunna räkna med lika stort undertryck i insugningsröret på en gengasdriven ottomotor som då den går på ett bra flytande bränsle. Dels för att gengasens låga värmevärde och stora innehåll av obrännbara ämnen gör att man måste hålla gasspjället mer öppet för att överhuvudtaget få motorn att gå på tomgång. Och dels för att man gärna vill hålla ett stort gasflöde genom gasgeneratorn även på tomgång för att hålla upp temperaturen i härden och inte riskera tjärbildning. Det var vanligt att man ströp sekundärluften så att motorn egentligen fick alldeles för fet bränsleblandning på tomgång, just av den anledningen.


Hela tråden:

 


Time: 230
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 985
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1190
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2414

[x]
[*]