Banvallsvandring Kundby–Norrtälje, maj 2021 – del 2 (Bana)
Efter Finsta hade jag vissa problem att hitta banvallen igen. Jag irrade runt en stund men lyckades komma in på rätt väg. Av Lantmäteriets karta framgår att man ska gå in på Birgittas väg, förbi Skederids skola och till vänster in på banvallen. Där hade jag inte tillräckligt detaljerad karta med mig.
Banvallsavsnitt mellan Finsta och Syninge.
Banvallsavsnitt i Syninge. Det finns i dag inga spår efter stationen, som på slutet var hållplats, men det var förmodligen här någonstans den låg.
Korsningen med vägen till Östra Syninge. Här stod Björn på ungefär samma plats och tog en bild 52 år tidigare som jag visade förra månaden.
SRJ banvaktsstuga nr 125. Byggnaden ser stor ut för att ha varit en banvaktsstuga, men nummerskylten sitter kvar.
Korsningen med Lohäradsvägen. Här kör SL:s linje 653. Hållplatsen som syns i bild är Kullen.
Ägovägövergång mellan Syninge och Malsta. Det finns flera ägovägövergångar kvar, och det här är den bäst bevarade med ena grinden så gott som intakt.
Banvallsavsnitt mellan Syninge och Malsta.
Banvallsavsnitt mellan Syninge och Malsta. Nu är jag snart inne i Malsta, men var hållplatsen låg vet jag inte. Finns det något spår av den i terrängen?
Banvallsavsnitt i Malsta.
Malsta, korsningen med vägen där SL:s linje 654 kör. Jag var några minuter för sent ute för att få en bild av bussen som jag hann se på avstånd.
Fortsättning följer i del 3.
/Peter Bolin