Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 13 (Bana)
Till att börja med vill jag korrigera mig själv. I startinlägget står det fel datum för banvallsvandringen. Den var fredagen den 28 maj som jag genomförde den, inte den 27 maj.
Nu har jag kollat igenom samtliga bilder jag tog under vandringen för att se om jag har några bilder tagna exakt där hållplatserna Kundby och Malsta låg. Det här är vad jag har kommit fram till.
Banvallsavsnitt mellan Kundby och Finsta.
När det gäller Kundby är nog ovanstående bild den närmaste jag har. Jag får förmodligen bege mig dit igen någon gång och se om jag kan hitta den exakta platsen med ledning av någon äldre karta. I terrängen syns det över huvud taget inget spår efter den hållplatsen. I Björns material finns det en bild av hållplatsen från 1969 som jag kommer att visa lite senare i år.
Banvallsavsnitt i Malsta.
I fråga om Malsta har jag tack vare hjälp av John T. kunnat få fram att den hållplatsen låg alldeles till höger om där jag stod när jag tog denna bild. Den är tagen strax före korsningen med Undravägen, vägen som SL:s linje 654 kör. Hållplatsen Degarö vägskäl ligger där vägen korsar banvallen.
När det gäller fundament tog jag också en bild av det här fundamentet i Malsta. Är det också ett signalskåpsfundament, eller kan detta vara ett kontaktledningsfundament?
/Peter Bolin