Egendomlig Xoa4 eller Box4 (Fordon: motorvagnar / dressiner)
Det kan mycket väl vara så att slutlyktan i toppen slopats vid någon revision. Den har ju fått nyare typ av sidomonterade slutsignaler på korgsidan.
Tilägg: Byggdes det motorvagnar också med raka korgändar? Var det inte bara manövervagnar som fick det, eller? Isf är det manövervagnar på bilden.
Tänkte fel när jag skrev inlägget, raka gavlar innebär endast manövervagnar ur andra serien. Detta innebär att det är två manövervagnar ur serien 3780-3785 på bilden. Så till det här med "toppstrålkastare". Såväl de motor- som manövervagnar ur Xoa4 serien hade den mindre typen av "toppstrålkastare". Tittar man så på leveransbilden av manövervagn 3783 så syns förutom "toppstrålkastaren" även en lite sidomonterad "slutsignal", troligen en äldre variant än den som syns på bilden från 1969 i Motorvagnen. Från och till förkommer diskussioner om att en "toppstrålkastare" egentligen är en "slutsignal", kan det varit som med X4 familjen? Men i så fall, varför fanns det då vid leverans en mindre sidomonterad slutsignal?Ola Ahlström
Malmö
Lyckas inte hitta bilden KAFM00323 du refererar till i första inlägget, inga träffar i Järnvägsmuseet. Hittar inte heller leveransbilden på 3783. Provade att söka på Xoa4 men då var det 0 träffar. Sökte även på manövervagnslittera men konstigt nog 0 träffar då också. Littera Ubx4 har dom aldrig haft, litteran var, Cox4, Box4, UB4X, om dom blev märkta med UB4X vet jag inte, dom slopades ju nära inpå litterareformen.Jag har tittat igen dom 35 bilder jag har på motorvagnstypen och samtliga har enbart en liten "strålkastare" på toppen, på vissa av färgbilderna ser glaset rödaktigt ut i topplyktan och på inga av bilderna ser man några spår av någon reflektor som i dom nedre lyktorna. Tyvärr är det inte mina bilder utan insamlade från nätet så jag kan inte dela dom.
Den här bilden? Förvisso fel littera för Co6b var de väl aldrig? Cox4, senare Box4 stämmer väl bättre.