Hyttsignalsystem - "höghastighetskontroll" (Fordon: allmänt)
Tråden väcker gamla minnen!
Uppkopplingen gjorde körningen av kontaktorvagnar något speciell. Skulle man ut på en M-sträcka var körläge II (full serie) "för lite" och körläge III (full parallell inklusive fältförsvagning) "för mycket". Vid acceleration i körläge III erhölls maximal fältförsvagning vid omkring 40 km/h. Efter det minskade accelerationen och motorströmmen. Ju närmare 50 km/h vagnen gick när man lade körkontrollern i läge 0 desto mindre blev rycket. Detta krävde en del känsla eftersom C1-C4 (och C5) saknade hastighetsmätare.
Det var inte många stationer från Fruängen till Ropsten där man kunde accelerera för fullt från start. Mariatorget var en sådan station, om jag minns rätt.
På "min tid" (andra halvan av 1970-talet) fanns åtminstone ett C4-tågsätt i Hammarbyhallen som gick en tur Bagarmossen-Spångahallen på morgonen och åter på eftermiddagen (Linje 17 tur 51). Minnet sviker om tåget gick in till Spångahallen från Råcksta, Vällingby eller Hässelby Strand. Dessa vagnar skulle vara nedställda på något sätt. De kändes i alla fall mindre pigga än de C4:or som man fick köra på Tub 2 ibland.