Stolpe vid järnvägskorsning ... Grindar och bommar. (Signaler/säkerhet)
Helt rätt.
Grindar är den ursprungliga konstruktionen och manövrerades av en "grindvakt", ofta banvaktens hustru. (Det är därför de flesta banvaktsstugor låg vid en plankorsning, på så vis slapp men bygga både en banvaktsstuga och en grindvaktsstuga i närheten av varandra och bemanna dem.
Så småningom började man bygga nya vägskyddsanläggningar med fällbommar istället för grindar och efterhand ersätta grindar med fällbommar. Riktig fart på utbytet blev det när man började med motordrivna fällbommar, fjärrmanövrerade från närmaste station eller automtiska som styrdes av tågens gång.
På industrispår framfördes växlingsrörelser som leddes av en växlingsledare som kopplade av och på vagnar, höll utkik framåt när loket sköt vagnarna framför sig m.m. Växlingsledare fanns alltså på plats och kunde också stänga ett par grindar innan han vinkade tåget över gatan. På en sån plats dröjde det nog innan man kostade på sig att byta ut befintliga grindar mot bommar.
Gunnar Ekeving om utvecklingen av grindar och bommar.
Information till vägfarande om de typer av vägskydd som man kunde träffa på 1930.