Deprecated: htmlspecialchars(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php on line 252 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 217 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 218 Stolpe vid järnvägskorsning ... Grindar och bommar. - 2008 - 2023 års Järnvägshistoriska forum

Stolpe vid järnvägskorsning ... Grindar och bommar. (Signaler/säkerhet)

av Leif B, Saturday, October 15, 2022, 20:36 (775 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Helt rätt.

Grindar är den ursprungliga konstruktionen och manövrerades av en "grindvakt", ofta banvaktens hustru. (Det är därför de flesta banvaktsstugor låg vid en plankorsning, på så vis slapp men bygga både en banvaktsstuga och en grindvaktsstuga i närheten av varandra och bemanna dem.

Så småningom började man bygga nya vägskyddsanläggningar med fällbommar istället för grindar och efterhand ersätta grindar med fällbommar. Riktig fart på utbytet blev det när man började med motordrivna fällbommar, fjärrmanövrerade från närmaste station eller automtiska som styrdes av tågens gång.

På industrispår framfördes växlingsrörelser som leddes av en växlingsledare som kopplade av och på vagnar, höll utkik framåt när loket sköt vagnarna framför sig m.m. Växlingsledare fanns alltså på plats och kunde också stänga ett par grindar innan han vinkade tåget över gatan. På en sån plats dröjde det nog innan man kostade på sig att byta ut befintliga grindar mot bommar.

Gunnar Ekeving om utvecklingen av grindar och bommar.

Information till vägfarande om de typer av vägskydd som man kunde träffa på 1930.


Hela tråden:

 


Time: 265
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 1336
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1381
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 3007