Hamnspåren i Uppsala (Signaler/säkerhet)
Hamnspåren innehöll alla tre varianter; normal- smal- och treskenspår, i lite olika dragningar och varianter som säkert ändrades genom åren. Om det är nåt jag är osäker på är det i så fall "rent smalspår". Ja, efter föreningspunkten med normalspåret utanför "Köttbesiktningen" då. F ö behölls smalspåret ner från Bergsbrunnaparken, längs med Strandbodgatan och under viadukten med SJs normalspår som utdragsspår fram till Kungsgatan i några år efter att den egentliga smalspårstrafiken upphört på hamnspåren. D v s fortfarande under 50-talet =SRJ-tiden. Så SJ -som tog över Roslagsbanorna 1959- har aldrig kört smalspårståg på hamnspåren.
Detta framgår av den karta jag alltså inte kan minnas var jag sett.... Spåren längs kajen mot Fyrisån var iallafall treskenspåriga, i varje fall det ena, inre, ända mot stoppbocken nästan framme vid Tullkammaren (se skissen jag länkade tidigare). Hans Lundin har lagt ut en fin bild på FB-sidan "Uppsala från förr". Kan säkert bara ses av de som har/ vågar ha FB-konto, men...
/ L G